HMKA0320IU Moderne Kultur/Litteraturvidenskab/Teatervidenskab: Kulturteoretisk emne 2: Praksis i teorien: tilgange til praksis
Theoretical Topic 2: Practice in Theory - Approaches to Practice
”Praksis” er et begreb, som discipliner og traditioner definerer forskelligt, og som skifter med de kulturelle og historiske kontekster. Fælles for praksisteoretikere er derfor ikke deres begreb om praksis, men at de anser vekselvirkningen mellem teori og praksis som fundamental og dermed udfordrer skellet mellem en kontemplativ og en producerende videnskabsforståelse. Vi skal i løbet af kurset beskæftige os med forskellige tilgange til samspillet mellem teori og praksis, deres relevans for forskning, kuratering, formidling og tænkning og selvfølgelig med de udfordringer, disse tilgange rejser.
Det betyder, at vi kommer til at kortlægge forskellige praksisforståelser og sammen undersøge, hvilke filosofiske perspektiver, der er på spil. Vi skal se på, hvordan antropologiske feltstudier, kunstnerisk praksis, teknologiskbaserede designprocesser og sociale interventioner overskrider en række centrale dualismer og udfordrer modstillingerne mellem teori og praksis. Vi spørger til, hvordan de forstår praksis, og hvordan de undersøger og rejser spørgsmål til genstande, kunsten og det sociale. Desuden læser vi på kurset også en række teoretikere, der traditionelt ikke kategoriseres som praksisteoretikere. Vi læser dem med fokus på, hvordan deres teoretiske begrebsapparat udspringer af observationer af og interaktioner med praksis. Kurset diskuterer i forlængelse heraf aktivt forskellige forskningsbegreber, vidensbegreber, og hvordan og af hvilken praksis de formes.
På kurset inviterer vi internationale forskere til at diskutere med os, og vi skal besøge institutioner, der arbejder med koblinger mellem teori og praksis. Vi trækker meget gerne jeres egne møder med et konkret felt ind, herunder fx hvordan vi kan forstå praktik som en integreret del af studiet.
I løbet af kurset producerer vi mindre essays og visualiseringer. Ideelt vil vi gerne samle jeres essays i en publikation.
Teori: Aristoteles, Dewey, Lewin, Wittgenstein, Austin, Bourdieu, Latour, Rogoff, Weibel, McCloud, Wood, Maharaj, m.fl. (herunder Slagmark, 2012, temanummer om praksis).
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 84
- Forberedelse
- 300
- Forelæsninger
- 33
- Vejledning
- 3
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetSe studieordning.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Afhængig af eksamensform, se studieordning.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMKA0320IU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemester
- Kursuskapacitet
- 20
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Anne Mette Winneche Nielsen
- Rikke Platz Cortsen (3-817f724f77847c3d7a843d737a)
Undervisere
Anne Mette W. Nielsen og Rikke Platz Cortsen