HMKA0320EU Litteraturvidenskab: Øvelsesrække: Unaturlig narratologi (nej)

Årgang 2013/2014
Uddannelse
Litteratur
Kursusindhold

Begrebet ”unnatural narratology” repræsenterer den seneste udvikling indenfor narratologi og er lidt af en bastardteori der vil kritisere de fleste eksisterende narrative teorier samtidig med at den eksplicit trækker på disse teorier og deres modeller for fortælling. Dertil dækker begrebet over flere forskellige projekter både teoretisk og empirisk, det gjorde det allerede i 2010 da en gruppe forskere første gang brugte udtrykket i en fælles artikel i tidskriftet Narrative, og siden da har begrebet hurtigt spredt sig indenfor narrative studier. Unaturlig narratologi har sat ord på en aktuel kritisk strømning i narratologiens verden, og begrebet er på den måde blevet synonym med en generel tendens til at problematisere eller gøre oprør mod hvad der bliver betragtet som en fundamental mimetisk reduktionisme i narratologi som sådan. Betegnelsen unaturlig er således positivt ladet i denne sammenhæng og peger på en intention om at gøre op med narratologiens tradition for at anvende virkelighedens kommunikationsforståelse i analysen af fiktive fortællinger.

 

Øvelsesrækkens udgangspunkt er at undersøge de forskellige intentioner og projekter der dukker op under overskriften unaturlig narratologi  samt mere generelt at diskutere hvilket litteratursyn denne forestilling om narratologi indebærer. Konkret vil emnet således give anledning til en række (mere eller mindre) uortodokse tekstlæsninger samt en kritisk undersøgelse både af traditionel narratologi og den unaturlige narratologis oprørsprojekt. Unaturlig narratologi skriver sig op imod strukturalistisk, retorisk og kognitiv narratologi – men hvordan realiseres dette projekt i praksis? Hvordan italesættes transgressionen af teoretiske modeller? Hvilke teoretiske ambitioner ligger der i at tale om unaturlige fortællinger – og hvilke spilleregler opsættes der for den  tilsvarende unaturlige tekstanalyse? Kort sagt, unaturlig narratologi handler om undersøge og teoretisere over ikke-mimetiske fortællinger – men hvad mener de med ”mimetisk”, med ”fortælling” – og ikke mindst med ”ikke-”?

Som udgangspunkt skal vi læse nogle af de skønlitterære værker som specifikt er blevet fremhævet i forbindelse med unaturlig narratologi. Vi skal læse uddrag af Charles Dickens’ Bleak House, Edgar Allan Poes “The Tell-Tale Heart”, Knut Hamsuns Sult, Franz Kafkas “Die Verwandlung”, Robert Coovers ”The Babysitter”, Alejo Carpentiers “Viaje a la Semilla” (“Journey Back to the Source”), Salman Rushdies Midnight’s Children og Brett Easton Ellis’ Glamorama.

Under teori vil vi fokusere på artikler og tekstanalyser fra de fire forskere der i 2010 formulerede begrebet om unaturlig narratologi: Jan Alber, Brian Richardson, Henrik Skov Nielsen og Stefan Iversen. Derudover vil vi også læse artikler og uddrag af Monika Fludernik, Maria Mäkelä, James Phelan og Gerard Genette. Generelt vil det være en fordel at kende lidt til narratologi, men man behøver ikke at have et indgående kendskab til feltet.

 

Primær teori: Alber et al. ”Unnatural Narratives, Unnatural Narratology: Beyond Mimetic Models”, Monika Fludernik ”How Natural Is ”Unnatural Narratology”; or, What Is Unnatural About Unnatural Narratology?”, Alber et el. ”What Is Unnatural About Unnatural Narratology? A Response to Monika Fludernik”, Henrik Skov Nielsen ”The Impersonal Voice in First-Person Fiction”, Brian Richardson “Hinsides historie og diskurs: Narrativ tid i postmoderne og ikke-mimetisk fiktion” samt uddrag fra Unnatural Voices og Narrative Theory, Core Concepts & Critical Debates, Stefan Iversen “In Flaming Flames”, Maria Mäkelä “Realism and the Uncanny”, Jan Alber “Impossible Storyworlds – and What to Do with Them”.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 317
  • Forelæsninger
  • 16
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 336
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ekstern censur