HMKA03208U Moderne kultur: Øvelsesrække: Kollektive handlinger

Årgang 2013/2014
Uddannelse
Moderne Kultur og Kulturformidling
Kursusindhold

Siden starten af 1990’erne har det kollektive som begreb og praksisform fået en fornyet betydning i kunsten. Reintroduktionen af tresseravantgardens begreber om deltagelse, kollaboration og fællesskab har betydet, at der på den ene side finder en kollektivisering af selve den kunstneriske proces sted, hvor kunstnere skaber situationer og begivenheder, som inviterer beskuerne til at blive aktive deltagere og medskabere af værket. På den anden side er der i perioden opstået nye transdisciplinære kunstpraksisser, grupperinger og platforme, som opererer hinsides kendte former for kunstnerisk selvorganisering, kunstinstitutioner og æstetiske discipliner. Situationen kan betegnes som en kontemporær post-post-atelier tilstand, hvor kunsten ikke længere produceres af et isoleret kunstnersubjekt, men ofte bliver til i transdisciplinære, selvorganiserede og netværksbaserede fællesskaber på tværs af kunst, arkitektur, grafisk design, aktivisme, kuratering, publicering, kunstnerisk forskning etc. I en bredere kontekst repræsenterer udviklingen en forskydning fra kunstnerindivid til interessefællesskaber og fra værk til beskuer/deltager, fra objekt til subjekt, og stiller dermed spørgsmål til de igangværende forandringer i forestillingerne om kunstbegreb, kunstobjekt, kunstner og publikum.

 

Med udgangspunkt i en række kunstneriske og teoretiske positioner er det kursets formål at undersøge den kollektive dimension i samtidskunsten: Hvad kendetegner deltagelse i den kollaborative kunst? Hvordan indvirker kollektiviseringen af den kunstneriske proces på kunstbegrebet? Hvilken form for vidensproduktion skabes der i krydsfeltet mellem kunstneriske, intellektuelle og aktivistiske praksisser, som nedbryder skellet mellem teori og praksis? Kurset vil forme sig som en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner, arbejdsgrupper, udstillingsbesøg og gæsteoplæg ved en kunstnergruppe. Kurset har et kontemporært sigte, men vil også beskæftige sig historisk med kollektive kunstpraksisser. Der vil indgå værker af kunstnere og kunstnergrupper som Guy Debord, Allan Kaprow, Hélio Oiticica, Lygia Clark, Graciela Carnevale, Joseph Beuys, Collective Actions, Group Material, Carsten Höller, Rirkrit Tiravanija, Thomas Hirschorn, Olafur Eliasson, aaa/atelier d’architecture autogérée, h.arta group, The Otolith Group, CAMP, Raqs Media Collective m.fl. Forslag til casemateriale er meget velkomne og kan i rigt omfang imødekommes i de studerendes oplæg.

Der udarbejdes et kompendium til kurset med tekster af Jacques Rancière, Hannah Arendt, Umberto Eco, Roland Barthes, Giorgio Agamben, Antonio Negri, Alexander Alberro, Peter Bürger, Nicolas Bourriaud, Ernesto Laclau, Chantal Mouffe, Gilles Deleuze, Félix Guattari, Jean-Luc Nancy, Michael Hardt m.fl.


Studerende bedes anskaffe Claire Bishop: Participation, Documents of Contemporary Art, London og Cambridge, MA: Whitechapel og The MIT Press, 2006, der vil fungere som grundbog til kurset.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forberedelse
  • 317
  • Forelæsninger
  • 16
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ekstern censur