HMEA03134U FM, Realismen i dansk og europæisk film

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Realism of Danish and european movies

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Film og Medievidenskab
Kursusindhold
Som begreb er ’realisme’ nok et af de mest benyttede og omdiskuterede i filmhistorien. Som filmisk praksis dækker realismen over en central, men også sammensat, strømning i dansk og Europæisk film, der for alvor bryder frem i 1940erne, som revitaliseres i 1960erne, og som også i dag byder på filmiske hovedværker. Det er som regel alvorlige film, der kombinerer art filmens eksistentielle alvor med en række af genrefilmens mere tilgængelige fortælleformer, og som udfolder sig inden for tre prototyper: social, eksistentiel og psykologisk realisme. I Danmark er det film af instruktører som Bjarne og Astrid Henning-Jensen, Nils Malmros, Bille August, Per Fly samt Tobias Lindholm og Michael Noer, mens det i en Europæisk sammenhæng er film af bl.a. Vittorio de Sica, Bo Widerberg, Ken Loach, Ermanno Olmi, Laurent Cantet og Luc og Jean-Pierre Dardenne.
Målbeskrivelser
Valg af prøveform:
KA 2013:
Modul 2: Kultur, Genrer og Æstetik: HFMK03021E
Modul 7: Valgfrit emne 1: HFMK03131E
Modul 7: Valgfrit emne 2: HFMK03141E

Medie 2008:
Modul 3: Medie/æstetik/genre: HMEK03131E
Modul 8: Valgfrit emne 1: HMEK03201E

Film 2008:
Modul 2: Audiovisuel formidling: egene produktion: HFVA04121E
Modul 6: Valgfrit emne 1: HFVA04181E
Modul 4: Film/tvhistorie/analyse: HFVA04151E
Kurset vil tage udgangspunkt i dansk film fra 1940erne til i dag, men vil også brede sig ud og inddrage en række centrale europæiske instruktører med henblik på at afsøge nationale og instruktørmæssige forskelle på, hvordan realismen udfoldes i praksis. Grundbog: Realismen i dansk film, 2012, Samfundslitteratur. Desuden: Kompendium vedr. Europæisk film.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28