HKUÅ00611U ÅU KUN Kunsthistoriens videnskabsteori, metode I

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Theory of Science

Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold
Fagelementet introducerer til og diskuterer kunsthistoriske metoder dels i lyset af almene videnskabsteorier og epistemologier (fransk, tysk, angelsaksisk), dels som oplæg til senere perspektiveringer inden for den filosofiske æstetik (jvf. Æstetik I og Æstetik og Metode II). Centralt for fagelementet er teorier om især (billede og) identitet, betydningsdannelse, f.eks. semiotik, fænomenologi, dekonstruktion, psykoanalyse, perceptionspsykologi, feminisme, antropologi, sociologi. I forhold til grunduddannelsen som helhed er det Metodekursets funktion at formidle mellem teorier og værk, og specifikt er det Metode I’s funktion at gøre dette ”generelt” og ud fra en nutidig optik, der forbereder også på erkendelsen af historiske forskelligheder, mens Metode II, som en del af Æstetik og Metode II (i 4. semester) i højere grad reflekterer og bearbejder relationerne på baggrund af indsigt i og erkendelse af historisk forskellighed. Den studerende bliver herved i stand til at forholde sig til og diskutere forskellige afgrænsninger af fagets genstandsfelt og at analysere kunsten som en del af det samfundsmæssige, af det kulturelle, det kognitive, af det driftsmæssige etc. samt ikke mindst forholde sig hypotetisk, dialogisk og erkendelsesbefordrende til disse afgrænsninger.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 2
  • I alt
  • 2
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Andet
Skriftlig prøve
Krav til indstilling til eksamen
Se studieordning