HKUK03615U Kunsthistorie: Degas' metode

Årgang 2013/2014
Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold

Degas’ metode.

 

Kurset tager udgangspunkt i den udstilling, der under samme titel afholdes på Ny Carlsberg Glyptotek fra 7. juni til 1. september, og som med et internationalt katalog vil fremlægge en række nye vinkler på Degas, hans ”metode” og kunsthistoriske placering.

Degas har altid været betragtet som en kompleks kunstner, som på den ene side spillede en central rolle i den ”impressionistiske” gruppe og deltog i 7 af dennes 8 udstillinger mellem 1874 og 1886, samtidig med at han af mange knap nok regnes for impressionist overhovedet, især pga. hans optagethed af linjens problematik og af Ingres’ ”klassicisme”.

Denne kompleksitet er udgangspunkt for NCG’s enestående udstilling, der er kurateret af Line Clausen Pedersen, og for det katalog, der udgives i forbindelse med den, ligesom det er den, der vil være udgangspunktet for mit kursus, ligesom kataloget vil være den centrale tekst i kurset, men suppleret af en række andre tekster.

Ved at bygge opstillingen op omkring problemstillingen Degas’ metode er der en række traditionelle vinkler på Degas, der med en problemstilling, lånt fra Foucault, bliver ”suspenderet”: 1) årstallene (har Degas en udvikling? Er det i evolutionsperspektiv, man skal forstå ham?), 2) genrerne (portrætter, landskaber, historiemalerier, genremalerier, badebilleder, ”det moderne liv”, danserinder, hestevæddeløb mm.), hver med deres tradition, som Degas så kan passe mere eller mindre godt ind i.

Men ved at ”suspendere” - altså ikke afskaffe, men netop suspendere, dvs. stille spørgsmålstegn ved - såvel kronologien som genrehierarkiet, bliver det muligt at formulere spørgsmålet om Degas og hans metode på en ny måde. Ligesom der har været tradition for, siden Zola, og fulgt op af George Bataille, Michel Foucault, T.J. Clark og Michael Fried, at betragte Manet som skaberen af det moderne maleri og etablere en helt ny ”traditionsfigur”, er det spørgsmålet, om ikke de samme spørgsmål kan og bør stilles til Degas. Om ikke hans særlige måde at forstå linjen, Ingres og Daumier på peger lige så vidt som Manet og Cézanne.

 

Da udstillingen er slut når kurset starter, vil jeg være meget interesseret i at potentielle deltagere kontakter mig så hurtigt som muligt, for at vi evt. kan se udstillingen sammen.

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 80
  • Forberedelse
  • 317
  • Forelæsninger
  • 22
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Se studieordning
Kriterier for bedømmelse
http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​kunsthistorie/​kunsthistorie_ka_2008_2012.pdf/​