HIVA03136U Forskningsetik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Research ethics

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Formålet med kurset i ’Forskningsetik’ er at definere hvad etik og praksis er i forskning, og hvorfor det er vigtigt.  Det er ambitionen at skærpe de studerendes syn på, og forståelse af, hvad god forskningsetik og -praksis er, og de derved bliver bedre studerende, dvs. bedre til at studere fordi de kender ’norms of conduct’. I tillæg til eksisterende forskningslitteratur, er APA-vejledningen et redskab til at ’norms of conduct’ og god akademisk praksis introduceres.

Kurset indledes med et historisk afsæt med formuleringen af Nürnberg-koden (det første sæt retningslinjer for forskningsetik, som senere efterfølges af Helsinki-deklarationen og Belmon-rapporten), herved præsenteres historik, baggrund, principper og kriterier for forskningsetik.  Med afsæt i forskningslitteraturen præsenteres og diskuteres forskningsetik i praksis med udgangspunkt i ’reflexivity’.  Herefter diskuteres eksempler på uacceptable forskningsadfærd (research misconduct: fabrication, falsification, or plagiarism) og motiver og årsag til uacceptable forskningsadfærd.  I den forbindelse ses også på studier af universitetsstuderendes plagiering i forbindelse med opgaveskrivning.  Til eksempel kan nævnes at et af de nyere studier ser eksplicit på hvordan ’library instruction’ kan være et redskab til, at minimere studerendes plagiering ved at gøre de studerende forskningskompetente ved at være informationskompetente.  I regi af kurset i forskningsetik er APA-vejledningen et centralt redskab til at kvalificere de studerendes forskningskompetencer.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse af

  • Forskningsetik og -adfærd – principper og kriterier for forskningsadfærd på forskningsbaseret, internationalt niveau
  • Forudsætninger for udvikling og praktisering af forskningsetik, historisk og aktuelt
  • Praksis for fag-fagets normer (LIS)

 Færdigheder i

  • At karakterisere og diskutere problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd
  • At analysere og vurdere konkrete eksempler forskningsetik og -adfærd
  • At identificere problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd.
  • At argumentere for passende normbaseret forskningsetik og -adfærd.

 Kompetencer i

  • At have indsigt i og forståelse for forskningsetisk adfærd og -praksis.
  • At kunne selvstændigt praktisere normbaseret forskningsetisk adfærd.

Eksempler på anvendt litteratur

Forskningslitteratur primært i form af peer-reviewed forskningsartikler (på engelsk) ca. 650 sider. 

  • De Vries, R., Anderson, M.S. & Martinson, B.C. (2006). Normal misbehavior: Scientists talk about the ethics of research. Journal of empirical research on human research ethics, 1 (1), 43-50.
  • Fanelli, D. (2009). How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of survey data. PLoS ONE, 4 (5). 11 pp.
  • Guillemin, M. & Gillan, L. (2004). Ethics, reflexivity and ”ethically important moments” in research. Qualitative inquiry, 10 (2), 261-280.
  • Strittmatter, C. & Bratton, V. (2013). Plagarism awareness among students: assessing integration of ethich into library instruction. College & research libraries. 36 pp.
F.eks: Oplæg ved underviser, dialogbaseret holdundervisning, ugeopgaver, gruppearbejde, studenteroplæg.

Undervisningen planlægges tilrettelagt sådan at den afvikles med ca. 3 u-timer ugentligt. Forløbet afsluttes ultimo marts, hvorefter der er mulighed for at arbejde på eksamensopgaven. Et centralt element i undervisningen er dialogbaseret holdundervisning, som tager afsæt i løsning og diskussion af ugeopgaver. Ved dialogbaseret undervisning skabes et fortroligt og kollektivt rum for læring, hvor idéer, tanker, meninger og opfattelser af den læste forskningslitteraturs problemstillinger og begreber med afsæt i ugeopgaven fremsættes og diskuteres i fællesskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Omfang: Prøven kan aflægges individuelt eller som gruppeprøve med max. 5 deltagere og individuel bedømmelse.
Omfanget af opgaven er max 12 normalsider + 6 normalsider pr. studerende udover én. Hver enkelt studerendes bidrag skal være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes hver for sig. Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 % af opgavens samlede længde.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Fremragende præstation, der demonstrer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
  • Den studerende kan dækkende og kritisk på et forskningsbaseret grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag selvstændigt analysere og vurdere konkrete eksempler forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan identificere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd og argumentere for passende normbaseret forskningsadfærd og praksis.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • God præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af modulets mål med en del mangler.
  • Den studerende kan med en vis sikkerhed på et forskningsbaseret grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag med en vis sikkerhed analysere og vurdere konkrete eksempler forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan med vekslende sikkerhed identificere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd og argumentere for passende normbaseret forskningsadfærd og praksis. 

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag på basal vis karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag på basal vis analysere og vurdere konkrete eksempler forskningsetik og -adfærd.
  • Den studerende kan i begrænset omfang identificere væsentlige problemstillinger i relation til forskningsetik og -adfærd og argumentere for passende normbaseret forskningsadfærd og praksis.