HIVA03134U Kravspecifikation af vidensystemer

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Requirements Specification of Knowledge Systems

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Målet med dette valgfag er at gøre den studerende i stand til at deltage i anskaffelsen af et vidensystem fra den første idé, til systemet er anskaffet og overgivet til drift hos medarbejderne. Systemet kan være en standard hyldevare (fx. et ESHD eller et CMS system), et system udviklet af en ekstern leverandør eller et system udviklet in-house.

Anskaffelsen af et vidensystem kan have store konsekvenser for en organisation. Det drejer sig ikke bare om prisen for systemet og omkostningerne ved at tage det i brug. Det drejer sig også om at høste de fordele man forventede at få af systemet til understøttelse af organisationens processer. Nøglen til det hele er kravspecifikationen.

Den studerende får et indblik i arbejdet med kravspecifikationer, så de selv kan bidrage til og får en forståelse for omfanget af en kravspecifikation, samt samarbejdet kunde og leverandør imellem.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse af

  • De centrale begreber, teorier og metoder inden for feltet kravspecifikation
  • At kunne reflektere kritisk og teoretisk over problemstillingerne ved at opstille krav til et vidensystem

 Færdigheder i

  • At identificere og opstille faglige problemstillinger i relation til udarbejdelsen af en kravspecifikation
  • At reflektere kritisk over udvalgte problemstillinger i egen analyse

 Kompetencer i

  • At kunne udpege væsentlige problemstillinger ved udarbejdelsen af en kravspecifikation
  • At kunne vælge relevante teorier og metoder til at analysere en organisations krav til et vidensystem

Eksempler på anvendt litteratur

  • Cadle, J. & Yeates, D. (2007). Project management for information systems (5. udg.). Pearson Education
  • Halkier, B. (2008). Fokusgrupper (2, udg.). Samfundslitteratur
  • Lauesen, S. (2002). Software Requirements: Styles and Techniques (1. udg.). Addison-Wesley Professional
  • Winther Jørgensen, M. (1999). Diskursanalyse som teori og metode (1. udg.). Samfundslitteratur
Primært holdundervisning og gruppearbejde med oplæg fra de studerende, med mulighed for gæstefore¬læsninger.
Det forventes at den studerende forbereder sig til hver undervisningsgang og deltager aktivt i undervisningen.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Omfang: 30 minutter inkl. votering. 15 minutter til eksaminandens sagsfremstilling og 10 minutter til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Materialet er normalt en skriftlig fremstilling på maksimalt 6 normalsider og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator. Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige præsentation.

Prøven kan kun aflægges individuelt.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres ved eksaminationens begyndelse til såvel eksaminator som censor. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen som afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende skal selvstændigt og sikkert kunne redegøre for relevante begreber og metoder i udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal sikkert og reflekteret kunne identificere problemstillinger, der knytter sig til udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal selvstændigt og sikkert kunne anvende og diskutere de forskellige teorier der indgår i arbejdet med udarbejdelsen af en kravspecifikation.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende skal kunne redegøre for relevante begreber og metoder i udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal med en vis sikkerhed kunne identificere problemstillinger, der knytter sig til udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal kunne redegøre, anvende og diskutere de forskellige teorier der indgår i arbejdet med udarbejdelsen af en kravspecifikation.

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende skal kunne redegøre for basale begreber og metoder i udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal kunne identificere basale problemstillinger, der knytter der knytter sig til udarbejdelsen af en kravspecifikation.
  • Den studerende skal i begrænset omfang kunne anvende og diskutere de forskellige teorier der indgår i arbejdet med udarbejdelsen af en kravspecifikation.