HIVA03133U Virtualitet og Interfacing i Sociale Medier og Digital Teknologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Virtuality and Interfacing in Social media and Digital Technology

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Vi vil på kurset tage udgangspunkt i begreber som virtualitet, interfacing, mediering og subjekt positionering, og vil gennem disse og andre relaterede teorietiske begreber undersøge, på hvilken eller hvilke måder digitale teknologier og i særdeleshed sociale medier påvirker individets handlerum og den sociale sammenhæng.

Kurset vil omfatte emnerne:

  • Definitioner af sociale medier?
  • Hvilken rolle spiller den digitale teknologi i formationen af individ og social kontekst?
  • Virtualitet og interfacing; hvad er det for nogle størrelser, og hvordan giver disse begreber mening i et teoretisk og praktisk perspektiv?
  • Introduktion til ’situational analysis’, og udarbejdelse af forskellige mappings i forbindelse med metoden.
  • Introduktion til arbejde med problemstilling og efterfølgende synopsis med henblik på eksamen.

Kurset tilsigter at give de studerende indsigt i teorier om sociale medier og digital teknologi, og analytiske værktøjer til hvordan individ og social sammenhæng påvirkes i både hverdagsliv og mere professionel kontekst. Eksempler på konkrete cases kunne være hvordan vi kan forstå og analysere en hjælpechat funktion, eller hvordan brugen af sociale medier påvirker læringssituationen. De konkrete eksempler til kurset vil, så vidt muligt, blive udformet med hensyntagen til de studerendes interesser og ønsker. Kurset trækker på erfaringer og indsigter fra undervisers igangværende ph.d. projekt om ”subjekt positioner og information kompetence” og kursets sigte er derfor også i dialog med de studerende, at videreudvikle dette projekt.

Målbeskrivelser

Modulet har til hensigt at give den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Teorier om sociale medier og digital teknologi, herunder begreber som interfacing og virtualitet.
  • Samspillet mellem sociale medier, digital teknologi, sociale sammenhænge og individ.

Færdigheder i

  • At identificere og opstille faglige problemstillinger i relation til sociale medier og digital teknologi.
  • At reflektere over og analysere sociale medier og deres betydning gennem brug af teorier og metoder fra kurset.
  • At forklare og analysere teoretiske og metodiske indfaldsvinkler på samspillet mellem sociale medier, digital teknologi, individ, og social sammenhæng.

Kompetencer i

  • At kunne anvende relevante teorier og metoder til analyse af sociale medier og den digitale teknologis vilkår og rammer i givne kontekster.
  • At analysere og reflektere over samspillet mellem individ, sociale sammenhænge og teknologi.

Eksempler på anvendt litteratur

Omfang angivet i antal sider: ca. 750 sider.

  • Jensen, Jakob Linaa. & Tække, Jesper. (Red.). (2013). Facebook – fra socialt netværk til metamedie. Samfundslitteratur, Frederiksberg.
  • Nusselder, André. (2009). Interface Fantasy – A Lacanian Cyborg Ontology. MIT Press, Massachussetts.
  • Lévy, Pierre. (1998). Becomming Virtual – Reality In The Digital Age. Plenum Press, NY.
  • Clarke, Adele. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks, CA: Sage
Holdundervisning, gruppearbejde, fore¬læsninger, studenteroplæg.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Omfang: 30 minutter inkl. votering. 15 minutter til eksaminandens sagsfremstilling og 10 minutter til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Materialet er normalt en skriftlig fremstilling på maksimalt 6 normalsider og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator. Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige præsentation.

Prøven kan kun aflægges individuelt.
Krav til indstilling til eksamen
Særlige bestemmelser:
Eksamensopgave i form af synopsis afleveres mandag 5. maj 2014
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres ved eksaminationens begyndelse til såvel eksaminator som censor. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt og sikkert identificere og diskutere teorier, metoder og begreber i relation til sociale medier og digital teknologi.
  • Den studerende kan kritisk og selvstændigt analysere og reflektere over forskellige teoretiske indfaldsvinkler på samspillet mellem sociale medier, digital teknologi, social sammenhæng og individ.
  • Den studerende kan selvstændigt og sikkert afgrænse og formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af kurset samt begrunde valget af anvendte teorier og metoder.
  • Den studerende kan selvstændigt formidle sin valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan forholdsvis sikkert identificere og diskutere teorier, metoder og begreber i relation til sociale medier og digital teknologi.
  • Den studerende kan analysere og reflektere over forskellige teoretiske indfaldsvinkler på samspillet mellem sociale medier, digital teknologi, social sammenhæng og individ.
  • Den studerende kan med en vis sikkerhed afgrænse og formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af kurset samt begrunde valget af anvendte teorier og metoder.
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle sin valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan identificere og diskutere teorier, metoder og begreber i relation til sociale medier og digital teknologi.
  • Den studerende kan med begrænsninger analysere og reflektere over forskellige teoretiske indfaldsvinkler på samspillet mellem sociale medier, digital teknologi, social sammenhæng og individ.
  • Den studerende kan afgrænse og formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af kurset samt begrunde valget af anvendte teorier og metoder.
  • Den studerende kan med begrænsninger formidle sin valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.