HIVA03132U Museumsformidling og museologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Museum communication and museology

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset henvender sig til studerende som ønsker en specialisering indenfor museumsformidling, og giver en indføring i rammer, positioner og problemstillinger indenfor museumsfeltet.

Kurset omfatter emnerne:

  • Hvad er et museum? Hvad er museets rolle i samfundet?
    • lovgivning og retningslinjer; kulturpolitik og oplevelsesøkonomi; museumhistorisk rids og museologiske paradigmer
  • Hvad gør/oplever/lærer de besøgende på museet?
    • Visitor studies, museumsoplevelser og motivation; læring, erkendelse og dannelse
  • Digitale muligheder og udfordringer
    • digitalisering, virtualitet og autenticitet; mobile og sociale medier; distribueret formidling, deltagelseskultur og interaktivitet
  • Kuratering, udstillingsdesign og udstillingsanalyse
    • udstillings- og formidlingsstrategier; retorik, struktur, virkemidler og udsagn

Kurset tilsigter at hjælpe studerende med at identificere, skærpe og arbejde med egne relevante forskningsspørgsmål indenfor feltet, som grundlag for eksamensopgave (personlig blog) og eventuelt efterfølgende speciale. Kurset trækker på erfaringer og indsigter fra igangværende ph.d.-forskning i mobil museumsformidling, se bloggen http://blatryk.wordpress.com. Interesserede studerende bedes tilkendegive motivation for deltagelse i kurset til underviseren ved tilmelding.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende have:

Viden om og forståelse af

  • rammer, muligheder og problemstillinger indenfor museumsfeltet 
  • relevante museologiske teorier og metoder

Færdigheder i

  • at identificere, opstille og analysere faglige problemstillinger indenfor museumsfeltet udfra observationer eller teoretiske overvejelser
  • at reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling
  • at uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for museumsformidling og museologi
  • anvendelse af personlig blog som (internt) formidlings- og erkendelsesværktøj

Kompetencer i

  • at anvende og diskutere relevante teorier, metoder og observationer på et emne indenfor feltet samt at indgå aktivt i et fælles læringsforløb
  • at formidle og reflektere over en videnskabeligt studeret problemstilling samt at forholde sig aktivt til sin egen erkendelsesproces

Eksempler på anvendt litteratur

Omfang: 800 s.

  • Dubuc, É. (2011): ’Museum and university mutations:the realtionship between museum practices and museum studies in the era of interdisciplinarity, professionalisation, globalisation and new technologies’. Museum Management and Curatorship, 26:5, pp. 497-508
  • Proctor, N. (2011): ‘Mobile guides in the rhizomic museum’ in Katz et.al. (eds.) Creativity and Technology. Social Media, Mobiles and Museums, Edingburgh: MuseumsEtc. Rudloff, M. (2013): ‘Det medialiserede museum: digitale teknologiers transformation af museernes formidling [The mediatized museum: digital technologies' transformation of museum communication]. MedieKultur. Journal of media and communication research, 29, mar. 2013.
  • Witcomb, Andrea (2003): Re-imagining the Museum. Beyond the Mausoleum. London & New York: Routledge
Holdundervisning, gruppearbejde, oplæg og blogging.
Kurset tilrettelægges som et intensivt forløb, hvor undervisningen samles i blokke, og forudsætter aktiv forberedelse og deltagelse, løbende blogformidling og fremlæggelser samt selvstændige museumsbesøg, som inddrages i undervisningen.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Krav til aktiv undervisningsdeltagelse:
tilstedeværelse ved 80 % af undervisningen med aktiv deltagelse (min. 4 af 5 undervisningsgange à 4 lektioner)
minimum 2 selvstændige museumsbesøg i perioden
udfærdigelse af blogindlæg for hver undervisningsgang (substantiel refleksion over teori og/eller observationer fra museumsbesøg (onsite/online)) samt
afsluttende indlæg i form af essay, proposal eller short paper
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse udløser prøveformen bunden skriftlig opgave med intern bedømmelse efter 7-trins skalaen. Prøven foregår i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert observere, undersøge samt redegøre for og diskutere et eller flere aktuelle museumsformidlingstiltag
  • Den studerende kan analytisk og reflekteret identificere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til valgte formidlingspraksis.
  • Den studerende kan selvstændigt og sikkert udvælge, udrede og anvende relevante begreber fra museologien i diskussionen af valgte formidlingspraksis. Derudover kan den studerende kritisk diskutere centrale teoriers relevans i forhold til aktuel formidlingspraksis.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan forholdsvis sikkert observere, undersøge samt redegøre for og diskutere et eller flere aktuelle museumsformidlingstiltag
  • Den studerende kan sagligt begrundet identificere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til valgte formidlingspraksis.
  • Den studerende kan forholdsvis sikkert udrede og anvende relevante begreber fra museologien i diskussionen af valgte formidlingspraksis. Derudover kan den studerende diskutere centrale teoriers relevans i forhold til aktuel formidlingspraksis.

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan på basal måde observere, undersøge samt redegøre for og diskutere et eller flere aktuelle museumsformidlingstiltag
  • Den studerende kan identificere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til valgte formidlingspraksis.
  • Den studerende kan anvende basale begreber fra museologien i diskussionen af valgte formidlingspraksis. Derudover kan den studerende på en basal måde diskutere centrale teoriers relevans i forhold til aktuel formidlingspraksis.