HIVA03106U Formidlingsideologier – mellem oplysning og kundepleje

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Ideologies of cultural propagation – between enlightenment and service

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset vil belyse og diskutere sammenhænge mellem menneskers individuelle og sociale selvfortolkninger og de formidlingsideologier og formidlingspraksisser der historisk og kulturelt er formidlere af samme, som det eksempelvis kommer til udtryk i oplysningsbegrebets forandring fra det oplysningsbegreb Kant definerede til oplysningsbegrebet som det fortolkes og anvendes i vores samtid.

Hvilke formidlingsideologiske ændringer er denne udvikling samtidigt udtryk for og på hvilke måder legitimeres dette socialvidenskabeligt og kulturteoretisk?

Hvilke formidlingsetiske problemstillinger og udfordringer stiller denne udvikling os overfor?

Kurset vil beskæftige sig med dette gennem diskussioner af udvalgte temaer:

  • Centrale socialvidenskabelige og kulturteoretiske karakteristikker af vores samtid.
  • Oplysningsbegrebet i et markedsøkonomisk rationale.
  • Formidlingsbegreber og formidlings praksisser - historiske og kulturspecifikke bestemmelser.
  • Formidlingsideologier og markedsøkonomiens etiske udfordringer
Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • Kunne redegøre begrebsligt for forskellige formidlingsforståelser og deres udtryk i formidlingspraktiske sammenhænge.
  • Kunne redegøre for aktuelle socialvidenskabelige samtidskarakteristikker og deres videnskabelige grundlag

 Færdigheder

  • Kunne identificere og reflektere over væsentlige etiske udfordringer i samtidens kulturformidlende arbejde.
  • Kunne sætte samtidige etiske udfordringer i det kulturformidlerne arbejde ind i samfundsvidenskabelige og kulturteoretiske referencerammer.

Kompetencer 

  • Kunne kritisk diskutere forskellige formidlingsideologiers selvforståelse og betydning heraf for kulturformidling teoretisk og praktisk.
  • Kunne forholde sig analytisk og selvkritisk til konkrete formidlingskontekster og –projekter.     

Eksempler på anvendt litteratur

  • Rosa, H. (2009). Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society. In: Rosa, H. & Scheurman, W.E. (ed.). High-Speed Society. Social acceleration, Power and Modernity. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.
  • Todorov, T. (2011). Til forsvar for oplysningen. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
  • Prætorius, N. U. (2013). Den etiske udfordring i en global tid. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag.
  • Salecl, R. (2011). The Tyranny of Choice. London: Profile Books LTD.
Undervisningen vil blive baseret på fælles tekstlæsninger og diskussioner på holdet. Der vil blive lagt vægt på en diskuterende form, med vekslende lærer- studenter oplæg.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt afgrænse og formulere en central problemstilling indenfor kursets faglige ramme.
  • Den studerende demonstrerer en omfattende viden om den valgte problemstillings begrebslige og teoretiske grundlag.
  • Den studerende kan i sin bearbejdning af den valgte problemstilling forholde sig kritisk analytisk og selvstændigt placere og diskutere problemstillingen i forhold til flere af kurset temaer.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan afgrænse og formulere en central problemstilling indenfor kursets faglige ramme
  • Den studerende kan redegøre for relevante begreber og teorier, der anvendes ved bearbejdningen af den valgte problemstilling.
  • Den studerende kan identificere den valgte problemstillings relation til andre af kursets faglige temaer.

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan formulere en relevant problemstilling indenfor kursets faglige ramme.
  • Den studerende demonstrerer en begrænset viden om den valgte problemstillings begrebslige og teoretiske grundlag.
  • Den studerende kan i begrænset omfang relatere den valgte problemstilling til andre faglige aspekter fra kursets faglige ramme.