HIVA03105U Videns- og mediehistorie

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The History of Knowledge and media

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Medierne har i det 20. århundrede spillet en central rolle for samfundsudviklingen og organiseringen af viden. Som eksempler kan nævnes: telefonen, radioen, filmen, TV-mediet og digitaliseringen med meget forskelligartede former for opbevaring og formidling af viden og kultur. Kurset vil undersøge og diskutere mediernes betydning for hverdagsliv, infrastruktur og politik.

I forskellige perioder af det 20. århundrede har medierne haft afgørende betydning for overordnede historiske sammenhænge og specifikke begivenheder, fx i henseende til politisk propaganda, samfundsdebat og kulturliv.

Specielt vil kurset fokusere på den kulturpolitiske baggrund for etableringen af kultur- og medieinstitutioner som fx folkebibliotekerne og Danmarks Radio, herunder public-service-begrebet og etableringen af en national mediekultur. Tilsvarende er biografen og dens placering i byens rum er mediehistorisk interessant, ligesom forskellige musikbærende materialer har været vigtige forudsætninger for periodens ungdomskulturer.

I kurset indgår mediehistoriske museer og udstillinger. Både danske og internationale aspekter af den mediehistoriske forskning vil blive inddraget.

Målbeskrivelser

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse

  • Videns- og mediehistorie
  • Relevante teorier og metoder i relation til mediehistoriske problemstilinger.
  • reflektere over hvilken betydning nye medier i forskellige historiske perioder har haft for samfundets organisation af information, viden og kultur.

Færdigheder

  • de studerende skal på kurset opnå færdigheder i analyse og kritisk stillingtagen til mediernes og medieforskningens udvikling i det 20. århundrede
  • vurdere indholdet af forskellige former for formidling af viden og kultur i et mediehistorisk perspektiv
  • præsentation af oplæg og opgaver inden for centrale problemstillinger i kurset

 Kompetencer

  • Indsigt i at formidle området for kulturmedarbejdere, medarbejdere i mediebranchen, undervisere m.fl.
  • De studerende skal kunne analysere og præsentere problemstillinger inden for området
  • De studerende opøver færdigheder i skriftlig formidling på akademisk niveau
  • Briggs, Asa & Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. Cambridge: Polity Pres
  • Thompson, John. B (2001): Medierne og moderniteten. København: Hans Reitzel
  • Christiansen, Hans Christian og Catrine Werchmeister (2006): Københavns biografer. København: Informations Forlag
  • Dahlkild, Nan (2011): Biblioteket i tid og rum. København: Danmarks Biblioteksforening
Holdundervisning, workshops, seminarer, oplæg, ekskursioner
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur og finder sted som:
Fri skriftlig opgave:
Eksaminationssprog: Dansk eller engelsk.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Sammen prøve som ved ordinær eksamen, August 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor det frie moduls emnefelter, samt begrunde de anvendte teorier og metoder i de cases, som analyseres
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metoder, samt diskutere metoder til fx dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle viden om et udvalgt emne på en fyldestgørende måde

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor modulets emnekreds, samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i den skriftlige afhandlings analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et resultat i en afhandling

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor modulets emnekreds, samt begrunde de anvendte teorier og metoder i den skriftlige afhandlings analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et resultat i en afhandling