HIVA03104U Kulturelt entreprenørskab og strategiske alliancer i et kommunikativt perspektiv

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural Entrepreneurship and strategic alliances in a communication perspective

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Modulet har til formål at give de studerende vidensmæssige og metodiske forudsætninger samt handlingskompetencer for at arbejde med kulturelt entreprenørskab. Der er fokus på de studerendes arbejde med praksisproblemer i relation til et konkret, aktuelt og ønsket innovationsprojekt på f.eks. en kulturinstitution, NGO eller et samarbejdsprojekt. I forbindelse med forankringen af innovationsprojektet bliver kommunikationsprocesser centrale. De studerende indgår i et tværfagligt samarbejde, hvor resultatet er en kvalificering og berigelse af det pågældende projekt. Den studerende udvikler på den måde relations- og handlingskompetence med det formål at skabe værdi for andre med kommunikation og formidling som løftestang. Vi beskæftiger os med forskellige modeller og strategier inden for entreprenørskab; blandt andet anomali, effectuation og bricolage. Eksempel på forretningsmodeller er crowdfunding og causation.

De studerendes projekter vil bidrage til at kvalificere konceptet kulturelt entreprenørskab og forankre det inden for det humanistiske domæne.

  • Anomalier
  • Effectuation
  • Bricolage
  • Praksisorientering
  • Projektarbejde
  • Kulturel sensibilitet
  • Strategisk kommunikation
  • Strategiske alliancer
Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Demonstrere kendskab til forskellige entreprenørskabsstrategier og -forretningsmodeller
  • Kunne analysere centrale entreprenørielle problemstillinger inden for det kulturelle felt
  • Kunne forene praktisk og teoretisk viden om kulturelt entreprenørskab; på den ene side kunne sætte teoretisk viden i spil i praksis og på den anden side omforme praktiske erfaringer til teori i forhold til kulturelle projekter

Færdigheder i

  • Kunne udvikle og diskutere et innovationsprojekt med såvel projektdeltagere som eksterne interessenter med henblik på at kvalificere projektet
  • Kunne opstille strategier til udvikling af et projekt inden for kulturelt entreprenørskab
  • Kunne anvende kommunikation i teori og praksis til brug i forankringen af et konkret kulturelt innovationsprojekt

 Kompetencer i

  • Kunne igangsætte et tværfagligt samarbejde med henblik på at udvikle og implementere et kulturelt entreprenørskabsprojekt gennem kommunikative aktiviteter
  • Kunne vurdere sine egne behov for læring i forhold til et konkret innovationsprojekt og i forhold til kulturelt entreprenørskab

Eksempler på anvendt litteratur

  • Nielsen, S.L.; Klyver, K.; Evald, m., Bager, T. (2009). Entreprenørskab i teori og praksis. Paradokser i spil. Iværksætterakademiet IDEA. Udg. i kommission hos Syddansk Universitetsforlag
  • Sarasvathy, S.D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. The Academy of Management Review, 26(2): 243-63 (21 s.)
  • Spinosa, C.; Flores, F.; Dreyfus, H.L. (1997). Disclosing New worlds. Entrepreneurship; Democratic Action, and the Cultivation of solidarity. Cambridge: The MIT Press.
Holdundervisning, oplæg, gruppearbejde og workshops
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Omfang: 30 minutter inkl. votering. 15 minutter til eksaminandens sagsfremstilling og 10 minutter til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Materialet er normalt en skriftlig fremstilling på maksimalt 6
normalsider og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator.
Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige
præsentation.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres ved eksaminationens begyndelse til såvel eksaminator som censor. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende demonstrerer stor sikkerhed i at udvikle og diskutere et innovationsprojekt med såvel projektdeltagere som eksterne interessenter
  • Den studerende demonstrerer stor sikkerhed i at opstille strategier til udvikling af et projekt inden for kulturelt entreprenørskab
  • Den studerende demonstrerer stor sikkerhed i at anvende kommunikation i teori og praksis når det gælder forankringen af et kulturelt innovationsprojekt
  • Den studerende demonstrerer stor sikkerhed i at igangsætte et tværfagligt samarbejde med henblik på at udvikle og implementere et kulturelt entreprenørskabsprojekt
  • Den studerende demonstrerer stor sikkerhed i vurderingen af egne behov for læring i forhold til et konkret innovationsprojekt og i forhold til entreprenørskab

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende demonstrerer med visse begrænsninger at kunne udvikle og diskutere et innovationsprojekt med såvel projektdeltagere som eksterne interessenter
  • Den studerende demonstrerer med visse begrænsninger at kunne opstille strategier til udvikling af et projekt inden for kulturelt entreprenørskab
  • Den studerende demonstrerer med visse begrænsninger at kunne anvende kommunikation i teori og praksis når det gælder forankringen af et kulturelt innovationsprojekt
  • Den studerende demonstrerer med visse begrænsninger at kunne igangsætte et tværfagligt samarbejde med henblik på at udvikle og implementere et kulturelt entreprenørskabsprojekt
  • Den studerende demonstrerer med visse begrænsninger at kunne vurdere egne behov for læring i forhold til et konkret innovationsprojekt og i forhold til entreprenørskab

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende viser store begrænsninger i at kunne udvikle og diskutere et innovationsprojekt med såvel projektdeltagere som eksterne interessenter med henblik på at kvalificere projektet
  • Den studerende viser store begrænsninger i at kunne opstille strategier til udvikling af et projekt inden for kulturelt entreprenørskab
  • Den studerende viser store begrænsninger i at kunne anvende kommunikation i teori og praksis til brug i forankringen af et konkret kulturelt innovationsprojekt
  • Den studerende viser store begrænsninger i at kunne igangsætte et tværfagligt samarbejde med henblik på at udvikle og implementere et kulturelt entreprenørskabsprojekt gennem formålsrettede kommunikative aktiviteter
  • Den studerende viser store begrænsninger i at kunne vurdere egne behov for læring i forhold til et konkret innovationsprojekt og i forhold til entreprenørskab