HHIK03562U HIS, Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS, Module VIII: Historical Theme and Research Planning

Uddannelse
Historie
KA-niveau: Modul VIII [2008-ordningen]
Kursusindhold
Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning
Ifølge Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie, 2008-ordningen skal alle studerende gå til en obligatorisk eksamen i Historisk område med projektplanlægning, inden de begynder at skrive speciale. Undervisningen på dette kursus er for alle, der skal begynde at skrive speciale i det kommende forår (eller næste efterår, i fald der planlægges praktikperiode i det kommende forår).

Modulet er normalt placeret i 3. semester og består af et fagelement, som er et historisk område, der samtidig er specialeforberedende. Aflæggelse af eksamen på andre tidspunkter i studieforløbet kan ske efter godkendelse i studienævnet.

Kompetencemål for modulet
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og generalisering, som momenter i den historiske erkendelse, ligesom det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser og teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at træffe et personligt begrundet og fagligt reflekteret valg af emne til kandidatspeciale, samt et valg af metode og udarbejdelse af en procesplan i tilknytning hertil.

Faglige mål
Eksaminanden skal kunne:
• gøre rede for og diskutere centrale problemstillinger forbundet med et væsentligt område af historien defineret i tid, rum og tematik
• placere området i historisk sammenhæng bestemt ud fra tid, rum og tematik
• placere et udvalgt problemkompleks i dets historiske sammenhæng
• placere et udvalgt problemkompleks i de teoretiske og metodiske sammenhænge, der er valgt i den opgivne teoretisk-metodiske litteratur
• gøre rede for det valgte problemkompleks’ forskningshistorie (dets historiografiske sammenhæng)
• opstille og begrunde en relevant arbejdsbibliografi med henblik på en dyberegående behandling af det valgte problemkompleks
• opstille og begrunde en relevant og realistisk procesplan for en sådan behandling

Undervisnings- og arbejdsformer
Kurset består i holdundervisning, kombineret med arbejdsgrupper (workshops) og individuel vejledning i tilsammen normalt 42 timer. Heraf vil mindst halvdelen af timerne normalt være organiseret i mindre, tematisk organiserede arbejdsgrupper (workshops).

Holdundervisningen vil normalt være opdelt i den førmoderne, den tidligt moderne og den moderne periode. Nogle workshops vil knytte sig til perioderne, mens andre vil gå på tværs af disse. Et antal periodekoordinatorer er ansvarlige for undervisningens planlægning og gennemførelse, foruden eksaminationen, mens flere undervisere normalt vil bidrage til både holdundervisning og workshops. I undervisningen skal der gennemgås og analyseres både brede og mere afgrænsede videnskabelige værker og artikler. Der skal indgå relevant teoretisk litteratur og litteratur med forskellige metodiske tilgange samt historiografisk litteratur. Endelig skal der dels inddrages generelle problemer i forbindelse med planlægning og gennemførelse af større historiske undersøgelser, dels gives introduktioner til relevante periodebundne faglige redskaber.
Holdundervisning og workshops
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse