HHIB00T04U HIS D: Fra Columbus til Castro - Cubas historie

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS D: Fra Columbus til Castro - Cubas historie

Uddannelse
Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Fagelement 50) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold
HIS D: Fra Columbus til Castro - Cubas historie
Cuba er noget særligt og har været det igennem århundreder. Det er en del af Spansk Amerika, og historien begynder med de tidligste spanske ekspeditioner over Atlanterhavet. Som den største ø i Caribien var Cuba af en vis interesse, men den geografiske placering fik i højere grad betydning for dens ejendommelige rolle som havn og samlingssted for de spanske sølvflåder, der skulle bringe rigdommene fra Mexico og Sydamerika til Spanien. Fra blot at være hjemstedet for en stor havneby blev øen på et relativt sent tidspunkt centrum for dyrkningen af sukkerrør, og cubansk tobak og cigarer blev endnu et særkende. Øen var ikke med, da resten af Spansk Amerika blev løsrevet fra moderlandet, og slaveriet på Cuba var en del af samfundsordenen længere end noget andet sted i Caribien. Langsomt voksede forestillinger om nationen frem, men om det var som en del af De forenede Stater i nord eller som selvstændigt land var der ikke enighed om, og her ligger væsentlige nuancer til forståelsen af det 20. århundredes Cuba. Uafhængighed fra Spanien og afhængighed af USA blev resultatet af det andet forsøg på løsrivelse. Der manglede noget, som blev forsøgt et par gange, men som først fandt en længerevarende løsning med 26. juli-bevægelsens sejr over Fulgencio Batistas diktatur i januar 1959. Modgangen ophørte ikke, men ”noget” gjorde, at ø-staten under ledelse af Fidel Castro kunne klare sig igennem gentagne kriser, den kolde krigs afslutning og en konstant isolation fra den nære nabo, supermagten USA.

På kurset vil vi arbejde med den lange række af spørgsmål om, hvorfor Cuba fik netop den særlige udvikling, som historien viser. Der er mulighed for at arbejde med traditionel kolonihistorie, slaveriets historie, løsrivelseskamp, nationalisme og statsdannelse, revolution og revolutionsteorier, den kolde krig, store mænd i historien, nationale symboler og meget andet.

Den studerende skal opnå en forståelse af tilgangen til det faglige arbejde, nemlig at finde et emne, rejste et spørgsmål, udstikke en arbejdsmetode, finde, undersøge og arbejde med materialet og besvare spørgsmålet. Dette sker konkret ved at få et overblik over øen Cubas historie 1492-2013 og dens position i forhold til regionen. Deltagerne skal ud fra den anvendte litteratur kunne argumentere for mulige forklaringer på udviklingen igennem perioden og skal udvælge et emne, hvor de tilegner sig et kendskab til kildematerialet og litteraturen. Under vejledning skal de rejse et relevant spørgsmål, som de med kritisk sans arbejder selvstændigt med, med henblik på eksamen.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
- Cuba: A Short History. Ed.: Leslie Bethell. Cambridge, 1993.
- Kompendium
Holdundervisning / seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse