HHIB00395U HIS 39. Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 39. Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940
1800-tallets Danmark var kendetegnet ved en lang række moderne gennembrud. I det unge demokrati fik de dannede mænd mod- og medspil fra andre sider: Højskolebevæ-gelse, husmandsbevægelse, arbejderbevægelse og kvindebevægelse samlede stadig stør-re dele af befolkningen om at deltage i omskabelser af livsbetingelserne for de mange. Økonomien var i vækst, videnskaberne udviklede hastigt, og stort set alt var til debat. Alt dette medvirkede til, at betingelserne for det mest basale menneskelige ændrede sig med usædvanlig høj hastighed. Det er derfor meget synligt i denne periode, at hele feltet omkring menneskekroppen har en historie: barndommen, kønslivet, familien, sundheden, sygdommene, fødslerne, døden, maskuliniteten, femininiteten, maden, tryghedsorganiseringerne, risikoprofilerne etc. etc. Dette BA-hold arbejder med at skrive historie om dette tilsyneladende evigt menneskelige. Der findes et rigt og nemt tilgængeligt kildemateriale - i arkiverne såvel som i datidens bøger, tidsskrifter og andre tryksager. Jeg har aftaler med arkivarer ved forskellige arkiver, som vil hjælpe med at finde gode emner, hvis I vælger et arkivbaseret projekt.

Der kan både skrives mikrohistoriske projekter og projekter med en mere generaliserende syns¬vinkel. Forløbet er lagt tilrette, så der er undervisning to gange om ugen i september. Her foregår den generelle undervisning med vægt på periodens social- og kulturhistorie, kroppens historie, arkivbrug, skriftlæsning, anvendelse af databaser og introduktion til teorier om det moderne (Elias, Giddens), og teorier om magt, viden, disciplin, krop og køn (Weber, Foucault, Bourdieu, Latour, Butler med flere). Samtidig underviser jeg målrettet i, hvordan man får ideer til gode emnefelter og hvordan man udvikler en ide til en problemformulering. Fra oktober vil undervisningen i stigende grad koncentrere sig om jeres egne projekter, så I lærer at skrive historie på baggrund af kilderne fra perioden med inddragelse af teori og forskningslitteratur om netop jeres emne. Der vil løbende blive undervist i, hvordan man får en frugtbar skriveproces og i den gode opgaves anatomi. Dette indebærer uploads med deadlines og øvelser, som træner det, der er sværest ved at skrive bachelorprojekt.

Projektforløbet er teoretisk og metodisk ambitiøst, men det kræver ikke særlige forkundskaber. Alt er tilrettelagt, så I lærer det nødvendige hen ad vejen. Det eneste, der kræves er, at du virkelig er indstillet på at bruge 1/4 årsværk på projektet og på at knokle, så vi kan komme hurtigt fra start. Derfor skal du have læst to bøger inden første time, og endnu to i løbet af de første uger i september, som beskrevet nedenfor. Der vil ligge inspiration til projektemner i Absalon-kursusrummer fra begyndelsen af august.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• et basalt kendskab til de store linjer i dansk historie 1800-1940 økonomisk, socialt, politisk og kulturelt
• en dybtgående viden om en mindre problemstilling indenfor feltet ny kulturhistorie, socialhistorie eller medicinhistorie efter eget valg indenfor ovenstående kronologiske og geografiske ramme
• basale færdigheder i anvendelse af arkivbaseret materiale til belysning af historiske problemstillinger
• færdigheder i at anvende tekster produceret i Danmark perioden 1800-1940 til belysning af historiske problemstillinger
• kendskab til relevante teorier, metoder og forskningslitteratur indenfor den valgte problemstilling
• kompetence til under vejledning at analysere den valgte problemstilling og formulere analysen i en form, der lever op til historiefagets krav til argumentation, dokumentation, diskussion og akribi og som er sprogligt og narrativt tilfredsstillende

For at kende perioden skal du i sommerferien inden første undervisningsgang have læst mindst én af følgende Danmarkshistorier og skrive én sides upload om den efter anvisning i Absalon- kursusrummet:
- Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1800-1850. Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie Bind 10. Red. af Olaf Olsen. København, 1990 (eller senere).
- Søren Mørch: Den ny Danmarks historie 1880-1960. Gyldendal, 1982 (eller senere).
Begge findes på mange folkebiblioteker eller kan købes antikvarisk.

I første halvdel af september læses følgende to grundbøger, så bøgerne skal være skaffet inden undervisningsstart:
- Karin Lützen: Byen tæmmes : kernefamilie, sociale reformer og velgørenhed i 1800-tallets København. København: Reitzel, 1998.
Findes på mange folkebiblioteker, kan måske fås antikvarisk eller scannes fra institutbibliotekets eksemplar.
- The Oxford handbook of the history of medicine. Ed.: Mark Jackson. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Findes på Institutbiblioteket og KB. Kan nu fås som paperback, der er meget billigere end hardback versionen.

For at få inspiration til dit projekts emnefelt og til analysestrategier skal du også inden første undervisningsgang have læst mindst et af følgende værker (eller en anden seriøs historievidenskabelig monografi efter eget valg indenfor feltet krop, køn, sundhed og sygdom 1800-1940) og lave upload om tre ideer til emnefelter, du har fået ved at læse bogen (ideerne binder ikke, hvis du senere får en bedre):
- Kate Fisher: Birth control, sex and marriage in Britain, 1918-1960. Oxford; New York: Oxford University Press, 2006.
- Lesley A. Hall: Hidden anxieties : male sexuality, 1900-1950. Cambridge, UK: Polity Press, 1991.
- Ole Hyldtoft – en eller flere af de bøger han har skrevet/redigeret om Mad, drikke og tobak i 1800-tallet.
- Hilary Marland: Health and Girlhood in Britain, 1874-1920. (Palgrave Studies in the History of Childhood). Skal udkomme 21, juni 2013. Hvis ikke den udkommer til tiden, så læs: Hilary Marland & Vicky Long: “From Danger and Motherhood to Health and Beauty: Health Advice for the Factory Girl” IN Early Twentieth-Century Britain', Twentieth Century British History 20 (2009: p. 454-81).
- Michael Roper and Tosh, John: Manful assertions : masculinities in Britain since 1800. London; New York: Routledge, 1991.
- Bente Rosenbeck: Kvindekøn : den moderne kvindeligheds historie 1880-1980. Gyldendal, 1987.
- Simon Szreter and Kate Fisher: Sex before the sexual revolution : intimate life in England 1918-1963. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press, 2010.
- Birgitte Søland: Becoming modern : young women and the reconstruction of womanhood in the 1920s. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2000.
- Tinne Vammen: Rent og urent : hovedstadens piger og fruer 1880-1920. Gyldendal, 1986.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse