HHIB00394U HIS 39. Subjekt og samfund i tidlig nyere tid

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 39. Subjekt og samfund i tidlig nyere tid

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Subjekt og samfund i tidlig nyere tid
Subjekt og samfund kan studeres på flere måder.
- Der er det centrale teoretiske spørgsmål om, hvordan personer og samfund producerer hinanden.
- Der er et metodisk spørgsmål om, hvordan vi studerer samfundet gennem vores viden om enkelte mennesker, og hvordan vores hypoteser om samfundet kan bidrage til studiet af den enkelte.
- Der er uendelig mange konkrete historiske spørgsmål om, hvordan liv blev levet og forstået af konkrete mennesker i historien.

Dette BA-projekt hold er lagt tilrette ud fra tre grundtanker:
- Alle arbejder med problemstillinger inden for det brede felt subjekt og samfund.
- Alle arbejder med samme type kilder, nemlig de tusinder af selvbiografier og andre selvfremstillinger, som findes trykt fra tidlig nyere tid (1500-1800). Danske eller udenlandske, en enkelt eller mange, afhængig af problemstillingen.
- Vi er radikalt tværfaglige, og opsøger teorier om subjekt og samfund fra mange sider.

Ved at fokusere på én slags kilder og en fælles overordnet retning for spørgsmålene bliver det realistisk at skrive vellykkede BA-projekter med høje ambitioner, både teoretisk og som historisk undersøgelse.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have et grundlæggende kendskab til livsvilkår, socialt og kulturelt, i tidlig nyere tid i den vestlige kulturkreds, og et dybtgående kendskab til en udvalgt del;
• have studeret et udvalg af originale tekster fra perioden som grundlag for BA-projektet;
• have indsigt i væsentlige tolkninger af forholdet mellem subjekt og samfund generelt;
• have forståelse af de metodiske problemer, der knytter sig til udnyttelsen af selvbiografier og andre ego-dokumenter som historiske kilder.

Kernelitteratur:
- Pierre Bourdieu: Den praktiske sans. Kbh.: Hans Reitzel, 2007. (original: Le sens pratique. Paris: Éditions de Minuit, 1980; engelsk: The logic of practice. Cambridge: Polity Press, 2005.)
- M. Fulbrook og U. Rublack: ”In Relation: The ‘Social Self’ and Ego-Documents” IN German History 28: 3, 2010: p. 263-272.
- Merry E. Wiesner: Early modern Europe, 1450-1789. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2006.

Anden teori & eksempler:
- Arianne Baggerman og Rudolf Dekker: Child of the Enlightenment. Revolutionary Europe reflected in a boyhood diary. Translated by Diane Webb. Egodocuments and History, Vol. 1. Leiden; Boston: Brill, 2009.
- Jeroen Blaak: Literacy in everyday life. Reading and writing in early modern Dutch diaries. Translated by Beverley Jackson. Egodocuments and History, Vol. 2. Leiden; Boston: Brill, 2009.
- Marilynn B Brewer: ”The social self: On being the same and different at the same time” IN Personality and Social Psychology Bulletin 17: 5 (1991):p. 475-482.
- Bert Hölldobler and Edward O. Wilson: The Superorganism. The Beauty, Elegance, and Strangeness of Insect Societies. New York: Norton, 2009.
- Ulinka Rublack: Dressing up : cultural identity in Renaissance Europe. Oxford; New York: Oxford University Press, 2010.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse