HHIB00344U HIS 34. Kolonisering og afkolonisering - Dansk Vestindien og Grønland

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 34. Kolonisering og afkolonisering - Dansk Vestindien og Grønland

Uddannelse
Historie
Område B: Valgfrit historisk tema (Fagelement 34) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Kolonisering og afkolonisering - Dansk Vestindien og Grønland
Danmark-Norge var en sen deltager i europæernes kolonisering af store dele af de øvrige kontinenter. Fra 1672 styrede et handelskompagni øen Sankt Thomas i Caribien, og siden kom Sankt Jan og Sankt Croix til. Plantagedriften udviklede sig, og den afrikanske menneskehandel blev fra begyndelsen et afgørende led i at skaffe arbejdskraft. I 1721 ledede præsten Hans Egede etableringen af en bosættelse og kolonisering i Vestgrønland, og i de følgende 200 år udvidedes kontrollen over den store ø. To gange forsøgte Danmark at slippe af med Dansk Vestindien i 1800-tallet, og endelig i 1916 lykkedes det at indgå en aftale om salg af øerne til USA.

Hvordan havde Danmark-Norge skabt en plantagekoloni baseret på slavearbejdskraft, hvorfor brød dette system sammen, og hvilken status havde befolkning efter slaveriets afvikling i 1848? Hvilke forskelle var der mellem koloniseringen i Vestindien og Grønland, hvorfor trak man sig ud af Vestindien men ikke af Grønland, og hvordan har forholdet mellem Danmark og Grønland udviklet sig igennem de sidste 100 år?

Der vil indgå besøg i Rigsarkivet og øvelser i brug af arkivmateriale.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• definere centrale begreber inden for temaet
• kende til forskellige teoretiske tilgange til emnerne
• diskutere og besvare to af de opstillede spørgsmål inden for et afgrænset geografisk område
• redegøre for materialet og forskningen på hvert af de to områder
• arbejde kritisk med udvalgte kilder til emnet

- Ove Hornby: Kolonierne i Vestindien. København, 1980.
- Finn Gad: Grønland. Politikens Danmarkshistorie. København, 1984.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse