HHIA03712U TORS/CEMES, Europeiska kontekster og betydnigar af Holocaust

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

TORS/CEMES, Europeiska kontekster og betydnigar af Holocaust

Uddannelse
Moderne Europastudier (CEMES)
KA-Niveau: Modul 1: Europæisk kulturhistorie [2013-ordningen]

TORS:
KA-Niveau: Modul 2: Regional specialisering I; Studieordning for kandidatuddannelsen i Tværkulturelle studier 2009-ordningen.
KA-tilvalg: Modul 2: Regional specialisering I; Studieordning for kandidatuddannelsen i Tværkulturelle studier 2009-ordningen.
BA-Niveau: Modul 10: Tema 4b Fordybelsesemne eller Valgfrit emne; Studieordning for Øst- og Sydøsteuropastudier på BA-niveau med specialisering i de centrale fag Balkanstudier, Grækenlandsstudier, Polsk og Russisk, 2010-ordningen.
BA-tilvalg: Modul 3: Valgfrit emne; Studieordning for tilvalgsstudiet på BA-niveau i Østeuropastudier 2007-ordningen.
Kursusindhold

Europeiska kontekster og betydnigar af Holocaust
Kurset Europæiske kontekster og betydninger af Holocaust berører de historiske og kulturhistoriske aspekter / konsekvenser af folkemordet på de europæiske jøder.

I første delen præsenteres og diskuteres diverse forklaringsmodeller af Holocaust. Hvori består de specifikke europæiske rødder til Holocaust? Raceideologien, oplysningstidens bureaukratiske rationalitet, den folkelige og den moderne antisemitisme udpeges ofte som underliggende strømninger i europæisk historie, som resulterede i det 20. århundredes folkemord.

Anden del præsenterer den brede europæiske scene for Holocaust. Den nyeste forskning viser at folkemordet var et paneuropæisk fænomen, som ikke udelukkende kan forbindes med Nazi-Tyskland. Hvilke andre europæiske aktører samarbejdede med Hitler og bærer et aktivt eller passivt medansvar for Holocaust? Hvem var perpetrators i Tyskland, Frankrig, Østeuropa eller Baltikum? Hvordan var sammenhængen med totalitarismen (links til Stalins gulag)?

Kursets sidste del omhandler den historiske bevidsthed om Holocaust i efterkrigstidens Europa. Hvilken betydning havde den for den europæiske integration? Er den blevet en foundational myth for hele det moderne Europa? Hvordan gjorde man op med den ubekvemme fortid i forskellige dele af Europa: i selve Tyskland, i Skandinavien, efter 1989 også i Centraleuropa og på Balkan, i Frankrig og i Nederlandene? Holocausttraumaet satte også dybe spor i filosofiske, sociologiske og kulturteoretiske debatter om Europas identitet, historie og fremtid. Kan vi lære noget af dette?

Bøger som læses hele eller i større fragmenter:
- Timothy Snyder: Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin. Basic Books, 2010.
- N. Levi & M. Rothberg: The Holocaust: Theoretical Readings. Piscataway: Rutgers University Press, 2003 [ISBN: 0813533538].
- Zygmunt Bauman: Modernity and Holocaust. Cambridge, Polity, 1989
- Echoes of the Holocaust. Historical Cultures in Contemporary Europe. Eds.: Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander. Lund, Nordic Academic Press, 2003 [ISBN 91-89116-52-6].
- Michael Steinlauf: Bondage to the dead: Poland and the memory of the Holocaust. Syracuse, NY: Syracuse University Press, 1997 [ISBN: 0-8156-2729-7].
- Donald L. Niewyk & Francis R. Nicosia: The Columbia Guide to the Holocaust. New York, Columbia University Press, 2000 [ISBN: 978-0-231-11201-7].

Bøger hvor der kun læses 1- 2 kapitler:
- Niall Fergusson: The War of the World. Twentieth-Century Conflict and the Descent of the West. [Intro, chap. 7].
- Tony Judt: Postwar: a history of Europe since 1945. London: Pimlico, 2007 [ISBN: 978-0-7126-6564-3].

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28