HHIA03502U HIS, Den græsk-romerske handel med Fjernøsten, 1.-3. årh. e.Kr.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS, Den græsk-romerske handel med Fjernøsten, 1.-3. årh. e.Kr.

Uddannelse
Historie
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
Internt BA-tilvalg for historiestuderende: [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Kursusindhold
Den græsk-romerske handel med Fjernøsten, 1.-3. årh. e.Kr.
Hvordan kunne det lade sig gøre, at Rom i perioden fra 1.–3. årh. e.Kr. blev den vestlige endestation og aktør i en blomstrende tvær-eurasisk handel, der bragte f.eks. kinesisk silke og indisk peber til de fjerneste egne af Romerriget?

Globalisering er måske nok et nyere fænomen, men en livlig og målrettet import og eksport er ikke noget nyt, som handelsforbindelserne mellem Rom, Indien og Kina for allerede 2.000 år siden bærer vidnesbyrd om: indisk peber i Nordengland, varehuse med arabiske og indiske varer i Rom, græsk-romerske købmandssamfund i Sydindien, søfartsekspeditioner til Kina, og handel via hellenistisk prægede byer og kongedømmer fra Afghanistan og Pakistan til det nordlige Himalaya og Kinas vestligste grænsezone. I løbet af dette kursus skal vi undersøge, ikke bare hvilken handel der foregik, men, hvad der er mere interessant, hvordan den foregik. Hvem handlede? Hvilke byer, folk og netværk var involverede—og hvordan organiserede man sig på de vidt forskellige dele af den eurasiske handelsrute?

Vores udgangspunkt vil være Den græsk-romerske Verden, i særdeleshed forbindelserne via det nordlige Mesopotamien, Palmyra, Nabataea og Ægypten. Hvad angår sidstnævnte giver Periplus (en slags håndbog på oldgræsk af en ægyptisk skipper om søhandel i landene rundt om det Arabiske Hav fra midten af 1. årh. e.Kr.) et unikt indblik i en veletableret og rutinemæssig handel, der strakte sig fra det nuværende Tanzania til Kina, så denne interessante kilde vil vi gå i dybden med og bruge som indgangsvinkel til den videre eurasiske handel i perioden. Udover at spore selve de græsk-romerske handelsnetværk vil vi altså også kaste et mere afgrænset blik på deres arabiske, indiske, centralasiatiske og kinesiske modstykker, som de var afhængige af og forbundne med, således at den samlede kæde strakte sig over henved 13.000 kilometers ørken, højslette, bjerge, jungle, floder og hav.

Konkret vil det være kursets mål at analysere disse forskellige måder at organisere handlen på, for at kunne sige noget om både hvad præmisserne for fjernhandel var i Antikken generelt, men også for at forsøge at indsnævre hvorfor netop 1.–3. årh. e.Kr. tilsyneladende udgjorde en særlig “florissant” periode. Den teoretiske ramme for denne analyse vil være New Institutional Economics, som åbner op for en vurdering af den økonomiske betydning af såvel statsmagt, religion, sociale institutioner, teknologi, geografi, mm.

NB: Græsk- og latinkundskaber er ikke nødvendige for at kunne følge kurset.

Faglige mål
(uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for hovedlinjerne i den græsk-romerske fjernhandels historie, ca. 1.–3. årh. e.Kr., samt redegøre i hovedtræk for periodens eurasiske handelsruter
• diskutere samt tage stilling til den græsk-romerske fjernhandels historiografi, og i mindre grad vurdere den i forhold til den antikke økonomi som overordnet ramme
• kritisk analysere, vurdere og fortolke eksempler på det forskelligartede græsk-romerske kildemateriale, men også i nogen grad perspektivere til relevant kildemateriale fra resten af Eurasien
• perspektivere de gennemgåede problemstillinger ift. en større teoretisk og historisk ramme vha. New Institutional Economics

Primært kildemateriale:
L. Casson: "The Periplus Maris Erythraei." Text with introduction, translation, and commentary. Princeton, NJ.,  1989. [tilgængelig online via REX]

Primært oversigtsværk:
G. K. Young: Rome's Eastern Trade. International commerce and imperial policy, 31 BC - AD 305. London, 2001.

Supplerende læsning:
R. McLaughlin: Rome and the Distant East. Trade Routes to the Ancient Lands of Arabia,India and China. London, 2010. [tilgængelig online via REX]
S. E. Sidebotham: Berenike and the Ancient Maritime Spice Route. Berkeley, CA., 2011. [tilgængelig online via REX]

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse