HHIA03420U HIS, Europæisk økonomisk historie efter 1945

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS, Europæisk økonomisk historie efter 1945

Uddannelse
Historie
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg - internt for historiestuderende:
Modul T4 (Fagelement 1050) eller Modul T5 (Fagelement 1051) [Bachelortilvalg, 2007-ordningen]
Kursusindhold

Europæisk økonomisk historie efter 1945
I de første tre årtier efter Anden Verdenskrig oplevede Europa en økonomisk ’guldalder’ (engelsk: ”The Golden Age” [of European Growth]; fransk: ”Les trente glorieuses”) med kraftig vækst som mindskede USA’s forspring fra tiden før og under krigen. Privatforbruget steg, og de moderne velfærdssamfund foldede sig ud. Fremgangen byggede på ny teknologi, et udvidet kapitalapparat og bedre uddannet arbejdskraft samt nye kompromiser mellem arbejdsgivere og lønmodtagere.  Også økonomisk samarbejde mellem landene spillede en vigtig rolle, men i to separate blokke, vest og øst for den kolde krigs jerntæppe. I 1960’erne begyndte den europæiske model, med sin stærke offentlige deltagelse og regulering af det økonomiske liv, herunder fordelingsmekanismerne, imidlertid at udvise forskellige svaghedstegn. Disse blev stærkere under den almindelige inflations- og arbejdsløshedskrise i 1970’erne og -80’erne. Trods fornyet efterfølgende fremgang foregår der stadig en livlig debat om den europæiske models potentialer og problemer. Globaliseringen og den øgede europæiske integration, nu også omfattende Østeuropa, har bidraget til at gøre problemerne og deres håndtering endnu mere komplekse.   

Gennem kurset skal de studerende opnå en teoretisk underbygget almen indsigt i dette forløb, dels for hele Europa, dels for enkelte (grupper af) lande.  De studerende skal endvidere opnå en omfattende og systematisk indsigt i udvalgte kronologisk, geografisk og/eller tematisk afgrænsede dele af stoffet. De skal ved kursets afslutning kunne fremstille det studerede stof i en sikker og velstruktureret form, operationalisere deres viden i en problemorienteret diskussion af specifikke emner, beskrive og kommentere dele af emneområdets historiografi, samt placere deres viden om emneområdet i en bredere historisk kontekst, i særdeleshed dækkende de industrialiserede lande i mellemkrigstiden og nutidens globaliserede økonomi.

Kurset begynder med grundbogsgennemgang. I denne del af semestret, som afsluttes lidt før efterårsferien, sigtes også mod gennemgang af centrale teorielementer og i mindre omfang arbejde med statistisk materiale. Grundbogen er imidlertid den styrende og højest prioriterede aktivitet. Op til efterårsferien udvælges bestemte temaer til nærmere bearbejdelse, styret af deltagernes interesser, i særdeleshed bestemt af petitum og emner for frie hjemmeopgaver. Eventuelt kan den skemalagte undervisning delvis afløses af individuel eller gruppevis vejledning.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:

Grundbog:
- Barry Eichengreen: The European Economy since 1945: Coordinated Capitalism and Beyond. Princeton University Press, 2007 (eller senere).

Supplerende (særligt med henblik på enkelte lande) [Link til Det kongelige Biblioteks e-ressourcer, hvor bogen er frit tilgængelig]:
- Economic Growth in Europe since 1945. Eds.: Nicholas Crafts & Gianni Tonioli. Cambridge University Press, 1996.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse