HHIA00372U HIS 37. Danmark i 1100-tallet

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 37. Danmark i 1100-tallet

Uddannelse
Historie
MODUL 4A: Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 37) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4a:
Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 1005) [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Kursusindhold

Danmark i 1100-tallet
Kurset fokuserer på Danmarks historie i perioden 1100 - 1200. I denne periode undergik Danmark en række samfundsmæssige og politiske forandringer, der transformerede Danmark fra et slægtssamfund til et moderne europæiske kongerige. Hermed lagdes grundstenene til den moderne danske stat. Det bliver lagt vægt på at forstå centrale aspekter af denne historiske udvikling med reference til nogle af de generelle politiske og kulturelle europæiske strømninger, der påvirkede Danmark i denne periode. I kurset vil vi undersøge, hvorledes disse europæiske strømninger så som korstogstanken, kongeideologi og historieskrivning medvirkede til at skabe grundlaget for Valdemarernes styre. I denne forbindelse vil vi mere specifikt se på, hvordan og under hvilke omstændigheder kong Valdemar I og hans sønners magt funderedes, samt hvilken rolle kirken og kristendommen spillede i såvel dansk politik som i dansk kulturliv.

Et særligt problemkompleks vil være samfundet før og efter Valdemar I’s magtovertagelse i 1157. Vi skal diskutere, hvorvidt de danske konger under indflydelse af europæiske strømninger brød med tidligere regeringspraksis, og hvorledes historieskrivningen er farvet af Valdemarernes og deres støtters magtovertagelse. Et andet problemkompleks vil være kristendommens og i særdeleshed korstogsideologiens rolle i dansk politik og kultur, og hvorledes både korstogene og Valdemarernes politik påvirkede forholdet til Danmarks naboer, hhv. Norge, Sverige, Det Tysk-Romerske Rige og Venden såvel som mere fjerne magter såsom Pavedømmet, England og Frankrig. Disse problemkomplekser vil blive relateret til en mere general diskussion af udviklingen i det danske samfund i 1100-tallet, og hvorledes denne fremmedartede og alligevel genkendelige kultur skal læses og tolkes. Endvidere vil vi løbende sammenligne den danske situation men den samtidige europæiske. Vi vil indkredse disse problemfelter gennem en læsning af samtidige beskrivelser, videnskabelig litteratur og relevant litteratur af teoretisk karakter.

De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen – blandt andet igennem gruppearbejde og korte oplæg. Som forberedelse til eksamen vil vi arbejde med opgaveskrivning. I denne forbindelse skal de studerende aflevere en mindre opgave ca. midtvejs i semesteret.

Hovedparten af kursuslitteraturen er på dansk og svensk, men tekster på norsk og engelsk vil også blive benyttet samt i begrænset omfang på tysk og fransk.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for hovedlinjerne i Danmarks historie i 1100-tallet og Danmarks placering i forhold til den generelle politiske og kulturelle udvikling i 1100-tallets Europa
• udvise en grundlæggende forståelse af samfundsstrukturen og kulturen i middelalderens Danmark
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage forskningsdiskussionen og relevant litteratur af teoretisk karakter i fortolkningen af det opgivne materiale
• anvende og analysere relevante kilder fra den særligt studerede periode
• vise indsigt i, hvordan kulturel afstand til emnet påvirker forståelsen af fortidige samfund

- Ole Fenger & Olaf Olsen: Kirker rejses alle vegne, 1050-1250. Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie, Bind 4. København, 1989. [Kan konsulteres på Institutbiblioteket eller online: http:/​/​www.denstoredanske.dk/​Danmarkshistorien/​Kirker_rejses_alle_vegne]

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse