HFMA03051U FM, Journalistisk, produktion og formidling

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Journalistic, production and cognition

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Filmvidenskab og Medievidenskab
Kursusindhold

Der er tre læringsrum:
1. Forelæsninger enten som ugentlige lektioner eller samlet i kortere forløb som workshops.

2. Et projektorienteret læringsrum, hvor en væsentlig del af læringen finder sted i form af produktionsarbejde, teamsamarbejde og afprøvning af teori på mindst 3 egenproduktioner. De studerende modtager supervision undervejs af vejlederen.

3. Et samarbejde med en internetvirksomhed, hvor samarbejdet udgør et redaktionelt samarbejde mellem virksomheden og de studerende og hvor målet er, at de studerende i grupper leverer artikler og/eller billede/videoproduktion.


De studerende deles i grupper af 3-5 personer
De studerende producerer undervejs tre opgaver:

1. En bunden journalistisk opgave, hvor alle studerende producerer en 300 ord lang artikel, baseret på grundlæggende webjournalistiske principper om omfang, disposition/opdeling, SEO/metascript, normer for brug af billeder og billedtekster og faktabokse. Artiklen skrives i en CMS-model, Wordpress. Hjælpeværktøjet/plugin til søgeoptimering er Yoast og er baseret på Googlesøgning.
Emnet er bundet og fremstilles af underviseren. Målet med den første opgave er at indøve basal researchkendskab baseret på litteraturen, klargøre normer for journalistisk dokumentation, anvende CMS/Yoast som et styringsredskab for web-journalistisk i Googleuniverset og lære de studerende teori- og metodekendskab om journalistisk research og artikelproduktion

2. Opgaven er et forarbejde/stiløvelse til hovedopgaven, hvor de studerende afprøver forskellige typer tekst/billedeproduktion/lydoptagelse og redigering. De studerende producerer en kort dummy med professionelt optageudstyr, såfremt de studerende har ECTS-av-intro. De  studerende, som ikke har ECTS-av-intro anvender afdelingens Ipad-kit til optagelse og CS5-Adobe Premiere som redigeringssoftware i multimedielaboratoriet 14-4-48. Emnet er frit, men peger frem imod løsning af hovedopgaven.
Underviseren vejleder i produktionen.

3. Eksamensopgaven.
Gruppen producerer en af følgende to opgaver, eller en kombination:
 - En artikelserie på 3 artikler, baseret på formidlingsnormer for en allerede etableret nyheds, sundheds- eller forbrugerinformationsportal. Artiklerne dækker forskelligt indhold indenfor et bestemt tema og hver artikel er på 300 ord. Artiklerne suppleres med billeder/grafik
 - En kort tv-produktion på maksimum 3 minutter, baseret på formidlingsnormer for en allerede etableret nyheds, sundheds- eller forbrugerinformationsportal. TV-produktionen suppleres af en relevant artikel på 300 ord.


Opgaven tilrettelægges i samarbejde med opdraggiveren. Udover eksamensopgaven leveres en skriftlig rapport på 5-7 sider, hvor der reflekteres teoretisk i forhold til egenproduktionen og litteraturen.

 

Målbeskrivelser
2013: Journalistisk produktion og formidling, HFMK03051E

2008: Audiovisuel produktion og Formidling, HFVA04121E

2008: Produktion og Formmidling, HMEK03141E

webjournalistik

Janice (Ginny) Redish: Letting go of the words, writing web content that works, Morgan Kaufmann, 2007, ISBN 978-0-12-369486, (chapter 1,2,5,6,10,11,12)

Paula J. Hane: Super searchers in the news, The online secrets of Journalists and News researchers, Cyberage books 2000, ISBN 0-910965-45-5

Sharon Harin Iorio: Qualitative Research in journalism, taking it to the streets, Lawrence Erlbaum Associates, publishers, 2004, ISBN: 0-8058-4399-x

Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på Websites, Roskilde Universitets Forlag, ISBN: 87-7867-193-0, (kapitel 4)

Jan Foght Mikkelsen: Formidlingsetik, Roskilde universitetsforlag, ISBN: 9788778671516, (Del 1.)

Zygmunt Baumann: Flydende modernitet, Hans Retizels forlag, ISBN: 87-412-2361-6, (kapitel 2 og 3)

Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2007, ISBN: 9788776752224, (kapitel 2 og 3.)

TNS:TV-Meter årsrapport 2012

Stig Hjarvard: Dansk TV’s historie, Forlaget samfundslitteratur, 2006, ISBN: 87-593-0902-4, (TV-nyheder af Stig Hjarvard.)

1. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende, der vælger det tilsvarende profilkursus:
2. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende efter omvendt anciennitet (senest indskrevne først)
Forelæsninger
Produktion i grupper, projektorienteret
Pitching
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet