HFMA03031U FM, Tværmedial produktion og formidling

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cross-media production and cognition

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Filmvidenskab og Medievidenskab
Kursusindhold

Der er tre læringsrum:
1. Forelæsninger som ugentlige lektioner eller samlet i kortere forløb som workshops

2. Et projektorienteret læringsrum, hvor en væsentlig del af læringen finder sted i form af produktionsarbejde, teamsamarbejde, diskussioner og afprøvning af teori på mindst 3 egenproduktioner. De studerende modtager supervision undervejs af vejlederen

3. Et samarbejde med en simuleret casevirksomhed, hvor samarbejdet udgør et redaktionelt samarbejde mellem virksomheden og de studerende og hvor målet er, at de studerende i grupper leverer tværmediale produktioner til en kampagne, en specifik informationsopgave og/eller en brandstrategi på et veldefineret produktområde. Vejlederen repræsenterer den simulerede virksomhed


De studerende deles i grupper af 3-5 personer

De studerende producerer undervejs tre opgaver:
1. Opgave: En bunden opgave, hvor de studerende producerer i grupper tre forskellige medieprodukter, der er tænkt sammen i en kampagne, eller en anden konkret informationssammehæng, fordelt på 3 forskellige digitale platforme. Det kan være en webjournalistisk artikel, et eksempel på web-tv (produceret på de studerendes egen mobiltelefon, eventuelt Ipads) og/eller en bannerreklame med et merkantilt eller informationsmæssigt indhold. Emnet er bundet og fremstilles af underviseren. Målet med den første opgave er at indøve basal kendskab til tværmedieale grundbegreber i relation til litteraturen og klargøre, hvordan platforme og produktonstyper tænkes sammen på trods af forskellighed, og hvordan der skabes tværmedial kontakt til målgruppen..

Grundlæggende temaer i 1. opgave:
- Digital tværmedialitet, forskellige produkter
- Analyse af målgruppers placering på forskellige platforme og begrebet dobbeltdækning
- Mediekonvergens i et hyperkomplekst univers
- Produktion af headlines og tekst til mediespecifikke målgrupper
- Produkter og målgrupper, test og måling

2. Opgave: Opgaven er et forarbejde til hovedopgaven, hvor de studerende afprøver forskellige typer tekst/billedeproduktion/lydoptagelse og redigering. De studerende producerer en kort dummy med professionelt optageudstyr, såfremt de studerende har ECTS-av-intro. De studerende, som ikke har ECTS-av-intro anvender afdelingens Ipadkit til optagelse og CS5-Adobe Premiere som redigeringssoftware i multimedielaboratoriet 14-4-48. Emnet er frit, men peger frem imod løsning af hovedopgaven. Denne opgave indholder udover en specifik produktion, hvor målgruppeanalyse og metode indtænkes i produktionen. Underviseren vejleder i produktionen.

Grundlæggende temaer i 2. Opgave:
- Omfanget, strategien og ressourceforbruget på forskellige digitale medieprodukter
- Strategi/brandtænkning på forskellige medieprodukter. Hvilke platforme til bestemte formål?
- Film- og medieteoretiske emner i forhold til specifikke målgrupper. Gælder filmteorien på nettet, hvad med kognitiv respons?
- Framing, hyperkomplekistet og tværmedial basalteori

3. Eksamensopgaven: Gruppen producere en af følgende to opgaver, eller en kombination:
- En tværmedieal produktion, der omfatter egenproduktion, enten på video og/eller tekst, eller et mach-up af allerede eksisterende materiale produceret i relation til en veldefineret platform og målgruppe. Een af de to produktioner tænkes ind i en formidlingsstrategi, hvor der argumenteres specifikt for relevante mediesociologiske overvejelser rettet imod formidlingseffekt i en veldefineret målgruppe. Hvis de studerende producerer en artikel eR længden maksimalt 200 ord. TV-produktionerne er på ca. 30 sek. Artiklerne suppleres med billeder/grafik/lyd.
- En kort tv-produktion på maksimum 2 minutter, baseret på formidlingsnormer for en allerede etableret portal. TV-produktionen suppleres af en relevant artikel på 200 ord.

Udover eksamensopgaven leveres en skriftlig rapport på 5-7 sider, hvor der reflekteres teoretisk i forhold til egenproduktionen og litteraturen.

 

Målbeskrivelser
2013: Tværmedial produktion og formidling, HFM03031E

2008: Audiovisuel produktion og Formidling, HFVA04121E

2008: Produktion og Formmidling, HMEK03141E

På tværs af medierne: Anja Bechmann Petersen m.fl. 1. Udgave, 2007, ISBN-10 87-91620-33-3

Media Convergence: The Three Degrees of Network, Mass and Interpersonal

Communication: Klaus Bruhn Jensen, Routledge 2010, Routledge 2010

En verden af medier - medialiseringen af politik, sprog, religion og leg: Stig Hjarvard, ISBN-13: 978-87-593-0839-4, udgivet 2008

Media Convergence - Issues in Cultural and Media Studies, Tim Dwyer ISBN-13: 9780335228720, udgivet 2009

Spreadable Media - Creating Value and Meaning in a Networked Culture, Henry Jenkins: ISBN-13: 9780814743508

webjournalistik

Janice (Ginny) Redish: Letting go of the words, writing web content that works, Morgan Kaufmann, 2007, ISBN 978-0-12-369486, (chapter 1,2,5,6,10,11,12)

Paula J. Hane: Super searchers in the news, The online secrets of Journalists and News researchers, Cyberage books 2000, ISBN 0-910965-45-5

Sharon Harin Iorio: Qualitative Research in journalism, taking it to the streets, Lawrence Erlbaum Associates, publishers, 2004, ISBN: 0-8058-4399-x

Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på Websites, Roskilde Universitets Forlag, ISBN: 87-7867-193-0, (kapitel 4)

Zygmunt Baumann: Flydende modernitet, Hans Retizels forlag, ISBN: 87-412-2361-6, (kapitel 2 og 3)

Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2007, ISBN: 9788776752224, (kapitel 2 og 3.)

TNS:TV-Meter årsrapport 2012

Stig Hjarvard: Dansk TV’s historie, Forlaget samfundslitteratur, 2006, ISBN: 87-593-0902-4, (TV-nyheder af Stig Hjarvard.)

1. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende, der vælger det tilsvarende profilkursus:
2. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende efter omvendt anciennitet (senest indskrevne først)
Forelæsninger
Produktion i grupper, projektorienteret
Pitching og fremlæggelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet