HFKK00331U KA-tilvalg: Auditiv kultur

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Auditory Culture 1

Uddannelse
Litteraturvidenskab og Moderne Kultur og Kulturformidling.
Kursusindhold

 

Auditiv kultur er et praksisbaseret kursus, hvor arbejdet med et eller flere konkrete produkter kombineres med kulturhistoriske- og teoretiske undersøgelser. Hensigten er at deltagerne tilegner sig kompetencer til at arbejde selvstændigt og projektorienteret med auditive udtryksformer i moderne kultur. I dette semester skal vi arbejde med DR’s auditive kulturarv.

 

Når man taler om kulturarv fokuserer man ofte på håndgribelige objekter i museers samlinger.  Men hvordan kan man begribe og formidle den historie, der ligger gemt i lige under 1.000.000 timers radio? Deltagerne i kurset skal arbejde med at kuratere og skabe historier via larm.fm – en indgang for forskere og studerende til Danmarks auditive kulturarv (www.larm.fm/komgodtigang) Kurset sigter mod at deltagerne afslutningsvis præsenterer ideer til og eksempler på hvordan radioarkivet kan formidles og aktualiseres i forskellige sammenhænge. Kurset udvikles i samarbejde med DR historie og særligt med programmet Radioklassikeren.

 

Auditiv Kultur er en KA-tilvalgsuddannelse over to moduler. Modul 1 har fokus på radio i et mediehistorisk og -æstetisk perspektiv, mens modul to har fokus på lydens rolle i moderne æstetik og kunsthistorie. Tilsammen giver de to moduler indblik i og erfaring med den auditive dimension af moderne kulturhistorie. Forestillingen om en særlig auditiv kulturform får fra 1950’erne udtryk hos medieteoretikere som  Marshall McLuhan og Walter J. Ong, hvor det auditive repræsenterer et alternativ til modernitetens fremherskende visualitet. Men moderniteten byder også på specifikt auditive medier som radio, fonograf og båndoptager, og en række æstetiske projekter udspringer heraf:  Rudolf Arnheims tidlige forestillinger om en radiofonisk hørekunst, Walter Ruttmans hørefilm, Pierre Schaeffers musique concrète og R. Murray Schafers World Soundscape Project. I dag, hvor lydteknologier for alvor er blevet tilgængelige, er der kommet fornyet fokus på de måder hvorpå det auditive indgår i det moderne liv fra iPod-lytning til lydkunst fra hverdagsliv til museumsoplevelser, og et forskningsfelt inden for auditiv kultur er under udvikling.  I dette semester skal vi desuden særligt arbejde med begrebr om kulturarv og kulturel erindring.

 

På auditiv kultur lægges der vægt på at skrift og lyd bringes i sammenhæng: læsning og lytning, skrift og lydproduktion kombineres med henblik på at deltagerne bliver i stand til at håndtere digitale teknologier samt at afprøve og udvikle ideer i konkrete samarbejdsrelationer og formidlingssituationer. Der lægges i kursets opbygning særligt vægt på projektledelse og på gruppearbejde.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 300
  • Forelæsninger
  • 33
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Se studieordningen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ingen ekstern censur