HFIK03511U FILO, Filosofiens forskningstilgange

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Philosophy Research Strategies (Methodology)

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Filosofi
Kursusindhold
Det faglige indhold er, som angivet, metodologi. Der findes næppe èn tekst, der kan artikulere og tilfredsstillende diskutere alle de metodologiske problemer, der findes inden for filosofi, og det er heller ikke kursets formål at gennemgå en sådan tekst. Derimod er kursets formål at introducere de studerende til en række forskellige tekster, som stedets VIP'ere måtte finde interessante og relevante i forhold til en overordnet diskussion af områdets forskningstilgange. Ideelt vil alle VIP'ere bidrage med undervisning, og hvert hovedområde (filosofihistorie, praktisk og teoretisk filosofi) vil være repræsenteret ved mindst een VIP'er. VIP’erne vil selv vælge hvilke tekster der gennemgås, og de vil forelæse over dem og diskutere dem med de studerende. Gennem diskussionsoplæg vil stipendiater tilknyttet instituttet også kunne bringes i spil med VIP’ernes bidrag. 

Holdet vil blive inddelt i læsegrupper fra kursets begyndelse, muligvis i forhold til hvilket af de tre hovedområder, de interesserer sig mest for. Læsegrupperne har to basale funktioner. Dels at tjene som diskussionsgruppe i forbindelse med en VIP'ers gennemgang og diskussion af metodologiske tekster. Dels at være et selvstændigt forum for metodologisk diskussion. Ved kursets begyndelse og afslutning vil læsegrupperne således diskutere metodologiske forestillinger som er relevante for filosofiens forskellige forskningstilgange.

Undervisnings- og arbejdsform: Formålet med kurset er socialt og fagligt. Det sociale går på, at de studerende skal lære hinanden at kende. Den nye KA-ordning muliggør, at studerende med en BA i et ikke-filosofisk fag, men med 45 ETCS point i filosofi, kan blive optaget på kandidatstudiet. Det betyder, at de studerende ikke alene kan komme fra forskellige BA-årgange fra filosofi, KU, men også fra andre BA-uddannelser fra KU og andre universiteter. Derfor er der behov for et fælles kursus, der forbedrer det sociale studiemiljø. Endeligt kender disse studerende heller ikke (alle) VIP'erne på filosofi; på dette kursus vil få lejlighed til at møde dem.
Holdundervisning, forlæsninger og gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28