HEEK00001U ETN Etnologisk projekt - Undervisningsbaseret forskning – barrierer og udvikling

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

ETN Etnhologocal project

Uddannelse
Europæisk Etnologi
Kursusindhold

Der er for tiden stor opmærksomhed på forskningsbaseret undervisning. Dette kursus vil fokusere på den variant, der ofte kaldes ’undervisningsbaseret forskning’, dvs. undervisningsforløb der involverer og integrerer studerende i forskningsprocesser.
Etnologi har fået midler fra KU’s 2016-pulje til at gennemføre en større tvær-fakultær undersøgelse af undervisningsbaseret forskning og dette kursus er det første af flere, der indgår i dette projekt. Det betyder, at vi både skal undersøge undervisningsbaserede projektforløb og at kurset i sig selv er tilrettelagt som et undervisningsbaseret forskningsprojekt (UBF) på etnologiuddannelsen.
Projektet skal undersøge eksisterende praksis og er­faringer med UBF på KU i form af en fokuseret etnografisk undersøgelse med observation i undervisningen og efterfølgende interviews med undervisere og studerende på især SCIENCE og HUM. I undersøgelsen skal vi især fokusere på identifikation af kompetencer og rationaler, der gør UBF meningsfuld og hen­sigtsmæssig i et hverdagsperspektiv, både for forskellige typer af studerende og for undervisere.
Kurset vil være bygget op som (første del af) et forskningsprojekt med læsning af litteratur på feltet, projekt design, udførelse af feltarbejde og opsamling på og systematisering af materiale. Materialet skal videre bearbejdes analytisk i form af individuelle projektopgaver, specialer, på kurset Kulturanalyse i efterårssemestret 2014, samt i den tilhørende projektgruppe. Den skemalagte undervisning suppleres med egentlige projektgruppemøder, ligesom feltarbejdet udføres sideløbende med undervisningen. Det er oplagt at arbejdet med undersøgelsen kan danne baggrund for senere specialer!

Den skemalagte undervisning suppleres med egentlige projektgruppemøder, ligesom feltarbejdet udføres sideløbende med undervisningen.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
7-trins skala
Kriterier for bedømmelse