HDAB01282U Populærfiktion: Historien, heltene og medierne

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Elective subject

Kursusindhold

Den moderne mediehistorie er fyldt med populære fiktioner. Populærfiktionen tager for alvor form i midten af 19. århundrede. Den starter i trykte medier og finder siden vej ind i nye, audiovisuelle og digitale medier. Det er formålet med kurset at undersøge populærfiktionen i et historisk og mediehistorisk lys. Vi undersøger også de helte, skurke og antihelte, populærfiktionerne har fortalt om: Hvordan  og hvorfor har de ændret sig i takt med ændringer i kulturen og medierne.

Den samme helt kan som et udtryk i bevægelse tilpasses forskellige genrer, medier og publikum over et langt historisk stræk: Den første Sherlock Holmes-roman er fra 1887, superhelte som Batman og Superman er fra slutningen af 1930’erne, og det er 60 år, siden den første James Bond-bog blev udsendt. Kurset beskæftiger sig med disse ’gamle’ helte og deres medier, men også med nyere og aktuelle helte fra populærfiktionernes verdener i en digital tid, hvor tværmedial narration på mange platforme er en del af fiktionernes dagligdag.

Ved kursusstart vil der foreligge et kompendium med kursuslitteratur.

Lauridsen, Palle Schantz: ‘The Making of a Popular Hero. Sherlock Holmes in early Danish Media Culture’ in Northern Lights, vol. 9, 2011.

Kursets arbejdsformer bliver en blanding af forelæsninger og studenteraktiviteter som gruppefremlæggelser.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 126
  • Holdundervisning
  • 84
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Se studieordning