HDAB01282U Populærfiktion: Historien, heltene og medierne
Elective subject
Den moderne mediehistorie er fyldt med populære fiktioner. Populærfiktionen tager for alvor form i midten af 19. århundrede. Den starter i trykte medier og finder siden vej ind i nye, audiovisuelle og digitale medier. Det er formålet med kurset at undersøge populærfiktionen i et historisk og mediehistorisk lys. Vi undersøger også de helte, skurke og antihelte, populærfiktionerne har fortalt om: Hvordan og hvorfor har de ændret sig i takt med ændringer i kulturen og medierne.
Den samme helt kan som et udtryk i bevægelse tilpasses forskellige genrer, medier og publikum over et langt historisk stræk: Den første Sherlock Holmes-roman er fra 1887, superhelte som Batman og Superman er fra slutningen af 1930’erne, og det er 60 år, siden den første James Bond-bog blev udsendt. Kurset beskæftiger sig med disse ’gamle’ helte og deres medier, men også med nyere og aktuelle helte fra populærfiktionernes verdener i en digital tid, hvor tværmedial narration på mange platforme er en del af fiktionernes dagligdag.
Lauridsen, Palle Schantz: ‘The Making of a Popular Hero. Sherlock Holmes in early Danish Media Culture’ in Northern Lights, vol. 9, 2011.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 126
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetSe studieordning
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB01282U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Info følger
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Palle Schantz Lauridsen (7-77676c6572787e446c7971326f7932686f)
Undervisere
Palle Schantz Lauridsen