HBIB00147U Informationskompetence

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Information literacy

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Informationssøgning foretages af de fleste primært på internettet, hvor information kan være af varierende kvalitet. Derfor er informationskompetencer (set som evner til at finde, evaluere, selektere og anvende information) essentielt, når man anvender Internettet som sit primære sted at søge information. Temakurset vil introducere til begrebet informationskompetence og dets betydning i forhold til udviklingen i informationssamfundet. Herunder vil informations-kompetencebegrebet også blive sat i relation til andre relaterede ’literacy’ begreber. Temakurset vil endvidere give indblik i, hvordan man kan gribe vejledning eller undervisning i informationskompetence an. Herunder hvilke pædagogiske tilgange man kan anvende. Temakurset vil yderligere belyse, hvordan informationskompetence kan anskues set fra forskellige teoretiske synsvinkler, i forskellige kontekster og brugergrupper.

Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Undervisnings- og arbejdsform:
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Bruce, Christine (1998). The Phenomenon of Information Literacy. Higher Education Research & Development 17. 1. 25-43.
  • Grassian, K. & Kaplowititz, J. (2009). Information Literacy Instruction: Theory and Practice, 3rd ed. New York, NY: Neal Schuman.
  • Julien, H. & Williamson, K. 2011. Discourse and practice in information literacy and information seeking: Gaps and opportunities. Information Research [Online], 16. 1 11. http:/​/​InformationR.net/​ir/​16-1/​paper458.html.
  • Webb, Jo & Powis, Chris. 2004. Teaching information skills: theory and practice. London: Facet publishing.
Holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner, workshop, oplæg, vejledning, feedback, forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveform
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er en studie-opgave: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende temakursus.

Omprøve
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt