HBIB00146U Kulturanalyse: Fankultur og Internetkultur

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Culture Analysis: Fan Culture and Internet Culture

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset Kulturanalyse: Fankultur og Internetkultur klæder de studerende på, så de dels får en stærk kulturanalytisk værktøjskasse, og dels lærer at analysere forskellige konkrete kulturfænomener indenfor fankultur og internetkultur.

Sammenhængen til mediekultur er at gennem et nutidigt og historisk perspektiv at anskue, hvad der karakteriserer vores moderne mediekultur. Der vil blive tage udgangspunkt i, at de studerende allerede fra sidste semester kender til mediekulturens historiske vilkår, skiftende udtryk og fremtrædelser og herigennem hvordan kultur skaber medier, og medier skaber kultur, samt hvilke kultur- og samfundsformer, der favoriserer hvilke former for kommunikation.

 

  • Kulturanalysemetode
  • Fankulturfænomener
  • Internetkulturfænomener
Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

 Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

 Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Undervisnings- og arbejdsform:
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde.

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Gripsrud, Jostein (2010): Mediekultur, mediesamfund. København: Hans Reitzels Forlag.
  • Mandiberg, Michael (2012): The Social Media Reader. New York: New York University Press.
  • Müller, Maya (2011): “From Subculture to Mainstream”. I: Henriksen et al. (red.) Think Larp: Academic Writings from KP2011. København: Rollespilsakademiet, s. 30-51.
Paget, François (2012): Hacktivism: Cyberspace has become the new medium of political voices. White Paper by McAfee, s. 1-34
Holdundervisning med mulighed for oplæg og workshops
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er Portfolio-bedømmelse: En portfolio er en systematisk samling af dokumenter, som en studerende udarbejder i løbet af modulet

Omprøve
Omprøveformen er en 5-dages bunden hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. 5-dages bunden hjemmeopgave i august måned
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

 

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt