HBIB00144U Metoder til evaluering af informationskilder (kildekritik for informationsspecialister)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Methods for evaluating information sources (source criticism for information specialists)

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformdiling
Kursusindhold

Metoder og teknikker, hvormed informationsspecialister kan hjælpe brugere med at udvælge pålidelige informationskilder, præsenteres og diskuteres. Kurset beskæftiger sig også med kildekritik som et tværfagligt forskningsområde repræsenteret bl.a. af historie, tekstfilologi og informationsvidenskab.

  •  Checklistemetoden
  • Fagfællebedømmelse
  • Kilders dækning af faglige kontroverser
  • Det evidensbaserede paradigme
  • Komparative metoder
  • Tidsskrifters impaktfaktor og andre bibliometriske indikatorer
  • Sporing af politiske, ideologiske og økonomiske interesser
  • Kildekritik som et informationsvidenskabeligt felt under udvikling

De studerende kan fx arbejde med styrker og svagheder i én af disse metoder, med bibliotekernes og informationsspecialisters nuværende og fremtidige roller i relation til kildekritik eller med udvikling af forslag til undervisning af konkrete målgrupper.

Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Balin, A. & Grafstein, A. (2010). The critical assessment of research: Traditional and new methods of evaluation. Oxford: Chandos Publishing.
  • Hjørland, B. (2012).  Methods for evaluating information sources: An annotated catalogue. Journal of Information Science, 38(3), 258-268. 
  • Mai, J.-E. (2013). The quality and qualities of information. Journal of the American Society for Information Science and Technology,64(4), 675–688.
  • Nicolaisen, J. (2011). Kildekritik kræver analyse og refleksion. Perspektiv, 24-28. http:/​/​perspektiv.bf.dk/​Bladet/​2011/​Perspektiv%2011/​KildekritikKraeverAnalyseOgRefleksion
Forelæsninger, diskussioner og studerendes fremlæggelser
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Eksamensformen er Portfolio-bedømmelse: En portfolio er en systematisk samling af dokumenter, som en studerende udarbejder i løbet af modulet
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sidste aflevering er endnu ikke fastlagt. Vil fremgå lektionsplan for kurset.
Reeksamen
5-dages bunden hjemmeopgave i august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt