HBIB00143U Videnstyring og systemdesign. Teori og praksis.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Knowledge Management and system design. Theory and practice

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Vi står overfor store udfordringer i disse år indenfor styring af digital viden og information, der står i krydsfeltet mellem vidensarbejdere og teknologi. Videnstyring (knowledge management) tilbyder en række teorier og rammer for analyse af viden, organisationer og videndeling. De senere år er der udviklet vidensteknologier, der kan understøtte videnstyring i organisationer, nemlig de såkaldte digitale vidensystemer. Eksempler er videnbaserede systemer og redskaber til data mining, samt koncepter for IT og samarbejde (CSCW) og arbejdsbaseret systemdesign (CWA).  Vidensteknologi kan også anvendes til videndesign, hvor der som i bibliotekerne skabes rammer eller formater for hvordan viden skal se ud og kommunikeres. Det giver store muligheder for standardisering og digital udveksling af vidensproduktionen og –formidlingen i samfund og virksomheder. Men når vidensarbejdet i stigende grad defineres af formater og procedurer, hvordan kan man så sikre fornyelse i vidensarbejdet og videreudvikling i videnstyring og –formidling? Hvordan bliver der plads til forskellighed som ressource for vidensarbejdet? Dette modul sætter fokus på vidensanalytikerens funktion som brobygger mellem videnarbejdere i virksomheder/organisationer på den ene side og vidensteknologierne på den anden side. Hovedtemaer er:

  •  Vidensystemanalyse
  • Videndeling
  • Systemdesign
  • Standarder vs fornyelse
  • Vidensanalytikeren som brobygger
Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Carlile, P.R. (2002). Transferring, Translating and Transforming: An Integrative Framework for Managing Knowledge across Boundaries. Organization Science September/October 2004 15 (5), pp. 555-568.
  • Cossham, A.F. (2013). Bibliographic records in an online environment. Information Research, 18(3) paper C42. [Available at http:/​/​InformationR.net/​ir/​18-3/​colis/​paperC42.html]
  • Haraway, D. (1988) Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspectives", in Feminist Studies, pp. 575–599.
  • Law, J. (1994). Organising Modernity. Blackwell Publishers, 1994.
Problemorienteret projektarbejde, cases, holdundervisning, diskussionsforum, workshops og fokusgrupper
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er En studieopgave: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende temakursus.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Vil fremgå lektionsplan for kurset.
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august måned
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt