HBIB00142U User tagging og digitale billedsamlinger

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

User tagging and digital image databases

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Bestemmelse af de mest vigtige (saliency) elementer/emner i diverse typer af billeder (DeviantART, medicinske billeder, FNs fotobase etc.) med udgangspunkt i forskellige metoder og digitale teknikker.

Kurset henvender sig til studerende der ønsker at arbejde med at implementere og evaluere de teoretiske og metodiske aspekter af konventionel og ukonventionel (tagging) tildeling af metadata til digitale billedsamlinger.

Temakurset beskæftiger sig med metoder, organisering og formidling af forskelligartede digitale billedsamlinger, hvor billeder forstås bredt som kulturelle, konventionelle og kommercielle repræsentationer. Lingvistiske/semiotiske metoder og metoder til billedanalyse gennemgås, og  samtidig benyttes ”eye-tracking”  som en ny analyse metode til forståelse af hvorledes mennesker betragter et billede, og dermed også hvilke elementer i et billeder der tiltrækker sig brugerens opmærksomhed. På kurset anvende eye-tracking til at afdække brugernes øjenbevægelser. Ved at sammenligne resultaterne fra analysen af øjenbevægelser med de tags en bruger vælger at tildele et billede kan vi afdække hvilke faktorer der bl.a påvirker brugerens valg af tags.

Temakurset beskæftiger sig med:

  • Tagging
  • Billedanalyse
  • Saliency i billeder
  • Billeddatabaser
  • Eye-tracking som redskab
  • Analyse af øjenbevægelser
Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

 

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne:

  • Choi, Youngok (2013). Analysis of image search queries on the Web: Query modification patterns and semantic attributes. JASIS 64 (7), pp. 1423-1441.
  • Chung, E. & Yoon, J. (2009). "Categorical and specificity differences between user-supplied tags and search query terms for images: an analysis of Flickr tags and Web image search queries". Information Research, 14(3). paper 408. [Available from 15 August, 2009 at http:/​/​InformationR.net/​ir/​14-3/​paper408.html]
  • Land, M. F., & Tatler, B. W. (2009). Looking and acting: Vision and eye movements in natural behaviour. Oxford: Oxford University Press
Holdundervisning og projektarbejde.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er en studieopgave: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende temakursus.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Vil fremgå lektionsplan for kurset.
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august måned
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt