HBIB00141U Biblioteket i strategisk byudvikling

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The library in strategic urban development

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

På dette temakursus behandles relationen mellem bibliotek og byudvikling på følgende tre måder:

Biblioteket i byudviklingen

Hvor kulturinstitutioner som kunstmuseer og musikhuse længe har været brugt som et aktiv i byudviklingen, er det er først indenfor de seneste 10 år folkebibliotekerne har spillet en rolle som strategisk element i byplanlægningen. Det sker, når nye amerikanske metropolbiblioteker bruges som ’placemakers’ for at genskabe livet i hendøende bycentre, og når det nye hovedbibliotek i Amsterdam skal tiltrække mennesker til et nybygget havneområde. Også i Danmark bruges biblioteker som dynamoer for byudvikling, når de nye biblioteker i Århus og Helsingør skal bidrage til at genskabe livet i de tidligere industrihavne.

Biblioteket som byrum

Samtidig stilles der spørgsmålstegn ved, hvad vi skal med det fysiske bibliotek, når flere og flere af bibliotekets materialer digitaliseres og tilbuddene på nettet øges.  Denne problemstilling har aktualiseret behovet for at gentænke det fysiske biblioteks rum: Hvordan udvikles rum, der aktivt formidler bibliotekets tilbud, og samtidig inviterer den besøgende til ophold? Her kan hentes inspiration hos byplanlæggere og bysociologer, der i disse år fokuserer på, hvordan man kan skabe performative byrum, der fungerer som oplevelsesrige opholds- og mødesteder. 

Biblioteket i nye kreative alliancer

I de senere år ses også en tendens til at bibliotekerne i højere grad tænker ”ud af boxen”. Konkret kommer det til udtryk gennem projekter med brugerinddragelse og brugerdreven innovation, gennem etableringen nye partnerskaber, og når biblioteket integreres i nye, hybride kulturarenaer sammen med andre kulturinstitutioner. Det sker også, når biblioteket understøtter lokale kulturelle iværksættere i projekter som Demoteket. Hvilke potentialer rummer det for byen – og for biblioteket?

Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Gehl, Jan (2003) Livet mellem husene – udeaktiviteter og udemiljø. Arkitektens Forlag, København.
  • Hajer, Marteen & Arnold Reijndorp (2001) In Search of New Public Domain. NAi Publishers, Rotterdam.
  • Hvenegaard Rasmussen, Casper, Henrik Jochumsen og Dorte Skot-Hansen (2011) Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. Danmarks Biblioteksforening, København.
  • Skot-Hansen, Dorte (2007) Byen son scene – kultur- og byplanlægning i oplevelsessamfundet. Bibliotekarforbundet, København.
Undervisningen vil være en blanding af underviseroplæg, ekskursioner, workshops og vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er en studieopgave: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende temakursus.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Vil fremgå lektionsplan for kurset.
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august måned
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt