HBIB00098U Byens kulturliv

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural urban living

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Det mangfoldige byliv er kommet i fokus i de vestlige samfunds byer i de seneste tiår. Først som en udvikling af kulturlivet i det fysiske rum, siden som dobbeltsidige svar, der inddrager de nye netgenerationers kultur- og interaktionsformer i såvel fysiske som digitale rumligheder.

Kurset vil tematisere spændingerne, udfordringerne og realiseringsformerne for byens levede kulturliv i såvel institutionelle som subkulturelle rammer og bl.a. se på:

  • Hvordan offentlige kulturinstitutioner (museer, teatre, kulturhuse, biblioteker m.v.) faciliterer æstetiske og kulturelle livsprocesser i byen
  • Hvad der gør en by til en god by i det 21. århundrede, og hvordan det ”svarer” på de fordringer individet og socialgrupper stiller til oplevelsesrammerne for ”at gide byen” og virke digitalt og fysisk i denne?
  • Hvordan kulturlivet iscenesættes, designes og planlægges.

Der undervises i:

  • Nyere kultur- og byteoretiske samt kultursociologiske teoridannelser i Cultural Studies traditionen.
  • Kulturpolitiske teoridannelser og kulturpolitisk praksis på national, regional, lokal og institutionelt niveau
  • Cultural Planning
  • Arena-, institutions- og performanceanalyse og evaluering
  • Caseanalyser og organisatorisk læring
  • Formidlingsanalyse
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Undervisnings- og arbejdsform:
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde.

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Brynskov, M., Halskov, K. og Kabel, L.: Byens digitale liv: Digital Urban Living (2012). Aarhus: Forlaget Ajour.
  • Jochumsen, H., Hvenegaard Rasmussen, C. Og Skot- Hansen, D. (2011): Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. Danmarks Biblioteksforening og IVA.
  • Andersen, John et al. (2012): Byen i bevægelse. Mobilitet – politik – performativitet. Kbh.: Roskilde universitetsforlag
  • Linaa Jensen, J. og Tække, J. (2013): Facebook: fra socialt netværk til metamedie. Kbh.: Samfundslitteratur
Læreroplæg, workshops med studenteroplæg, ekskursioner/feltarbejde og vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt