HBIB00094U Vidensrum

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Space of Knowledge

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Temakurset omhandler indretning, formidling og organisation i forskellige typer af vidensrum så som biblioteker, museer og tilsvarende kulturelle institutioner. I temakurset indgår undersøgelser af vidensrummenes filosofi, æstetik, etik og praktiske udformning. Endvidere foretages indholdsanalyser af vidensrummenes udformning og indretning i relation til symbolik og signaler.

Der inddrages konkrete eksempler på vidensrum, som undersøges særlig grundigt i projektforløbet. Feltarbejde og ekskursioner indgår som en del af undervisningen. I kurset inddrages teoridannelser inden for det tværvidenskabelige forskningsfelt, som omhandler kulturelle miljøer og deres sammenhæng med tid, rum og steder.

Temakurset forholder sig metodisk og teoretisk til de problemstillinger, der karakteriserer arbejdet i og med vidensrum såvel i henseender til deres indretning, som materialer og genstande. Kurset inddrager central metodisk og teoretisk litteratur, der blandt andet belyser centrale cases. Genstandsområdet belyses med udgangspunkt i lokale, nationale og globale cases. Eksempler herpå vil være skolen, arkivet, biblioteket, museet, auditoriet og observatoriet. Desuden inddrages byen som vidensrum.

Diakrone og synkrone aspekter inddrages i kurset. Gennem holdundervisning, feltarbejde, ekskursioner og projektarbejdet belyses udvalgte problemstillinger, der kan forklare forskellige aspekter og facetter ved både fysiske og digitale vidensrum i det senmoderne videnssamfund. Begrebet vidensrum og dets betydning diskuteres med udgangspunkt i tekststudier og observationer.

Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

 

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Coninck-Schmidt, Ning de (2011). Barndom og arkitektur. Århus: Klim.
  • Danmarks Forskningsråds årsrapport 2001 (2002). Vidensrummet mod 2025. København: Forskningsministeriet.
  • Steensgaard, Pernille (2008). Da Louisiana stjal billedet. København: Gyldendal.
  • Tuan, Yi-Fu (1977). Space and Place. The Perspective of Experience. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, forelæsninger, oplægsseminarer, ekskursioner, feltarbejde og vejledning. Temakurset giver en introduktion til projektarbejde samt akademisk opgaveskrivning, herunder arbejdet med problemformulering, teoretiske og metodiske problemstillinger, analysestrategier m.m.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt