HBIB00091U Københavns kulturliv – Institutioner, formidling og brugere

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural life in Copenhagen – Institutions, mediation and users

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

København bugner af kulturelle tilbud. Byen huser f.eks. de store nationale kulturinstitutioner som Statens Museum for Kunst, men kulturlivet udfoldes ikke kun bag tykke mure. Med festivaler som Golden Days og Distortion er de kulturelle aktiviteter også rykket ud i byrummet. Men hvorfor fylder festivaller mere og mere i byers kulturtilbud? Og kan Distortion bedst beskrives som effektiv bybranding? Eller er vi mere vidner til en hedonistisk subkultur, der viser tænder? Det er nogle af de problemstillinger I kan vælge at arbejde med på dette temakursus, hvor vi i fællesskab skal udvælge 2 cases fra byens kulturliv, der danner udgangspunkt for projektarbejdet.

  • Statens Museum for Kunst er en mulig case, hvor der også dukker interessante problemstillinger op, når man arbejder med casen. I museets gældende rammeaftale med Kulturministeriet kan man f.eks. læse, at museet skal være vedkommende for alle livsaldre.
    • Men hvordan forsøger museet at realisere dette?
    • Og hvad synes forskellige generationer af brugere om de forskellige tiltag?
  • En anden mulig case er kommunens sammenlægning af de enkelte bydeles biblioteker, kulturhuse og andre lokale kulturtilbud.
    • Er disse primært udtryk for en administrativ effektivisering?
    • I hvor høj grad har sammenlægningerne udviklet det kommunale kulturtilbud?
    • Og hvordan stemmer dette overens med byens kulturpolitik?

Proces
Allerede i december vil vi afholde et møde, hvor vi vælger de cases, der skal danne udgangspunkt for projektarbejdet.  Mens forårets projektarbejde begynder med, at vi i fælleskab bliver klogere på de valgte cases. Derudover vil der være introduktioner til de overordnede teoretiske perspektiver, der kan anlægges i projektarbejdet. Konkret drejer det sig om et institutionelt-, et formidlingsmæssigt- og et brugerorienteret perspektiv. Herefter skal de studerende vælge, hvilken case de vil arbejde videre med. Samtidig bliver hver case udgangspunkt for den videre projektundervisning, hvor vi mødes ugentligt i ”casegruppen”, og diskuterer det videre arbejde med de enkelte projekter, der med tiden bliver dannet ud fra den valgte case.

Da udbyttet af dette kursus i høj grad er afhængig af, at de studerende er fysiske tilstede og deltagende, skal I som studerende i videst muligt omfang møde op til og aktivt deltage i undervisningen.

Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

 Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Bourdieu, P (1995). Distinksjonen – En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Pax Forlag A/S.
  • Himmelstrup, K (2013). Kulturformidling – Grundbog i kulturens former og institutioner. Hans Reitzels Forlag.
  • Københavns Kommune (2011). Kultur- og fritidspolitik 2011 - 2015. Københavns Kommune.
  • Tepper, S and Ivey, B (eds.) (2008). Engaging Art – The Next Great Transformation of America’s Cultural Life. Routledge.
Temakurset indeholder følgende undervisningsformer: holdundervisning, feltstudier, workshops, klyngeundervisning og vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt