HBIB00039U Kulturinstitutioner og kulturformidlere

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural Institutions and Cultural Communication

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset vil beskæftige sig med formidling i videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner. ABM-sektoren (Arkiver, Biblioteker, Museer) er i disse år under pres for at finde nye formidlings­former, indgå partnerskaber og komme ”ud af boksen”.

Brugerne efterspørger på den ene side i stigende grad oplevelser, events, indflydelse og udfoldelses­muligheder i forventning om, at de kulturelle tilbud udvikles såvel i fysiske rum som på digitale platforme.

På den anden side skaber de digitale netværks-medier et radikalt pres på den traditionsbundne faglighed og den fysisk, analoge måde at producere, bevare, formidle og tilegne sig viden på.

Hvordan skal kultur- og informationsformidlere agere i dette felt?
Hvilke konkrete formidlings­strategier kan udvikles under disse nye betingelser?

Hvordan undgår biblioteker og museer at blive hægtet af, stillet over for de nye mediers mange former for brugerdreven vidensproduktion og videndeling?

Eller kan institutionerne tværtimod blive frontløberne i udviklingen af nye former for informations- og kulturformidling.

Indholdselementer:

  • Hvordan kulturteoretiske og socialvidenskabelige forståelsesmåder begriber et videns- og oplevelsessamfund
  • Hvordan institutionsudvikling og kulturformidlingsstrategier spiller sammen med politiske og økonomiske rammer i kommunerne
  • Hvordan formidlingsstrategier kan opbygges på baggrund af en aktuel samfunds- og kulturanalyse og på baggrund af udviklingen i biblioteks- og kultursektoren
  • Hvordan ny medieteori beskriver og forstår de nye digitale netværksmedier og deres betydning for informations- og kulturformidling
  • Hvordan eventkultur og oplevelsesøkonomi sætter betingelser for kulturformidling
Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

 Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Andersen, J., Jochumsen, H., Hvenegaard Rasmussen, C. (2008): At forstå biblioteket: en introduktion til teoretiske perspektiver, Kbh.: Danmarks Biblioteksforening Forlag
  • Hvenegaard. Rasmussen, C., Jochumsen og D. Skot-Hansen (2011): Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. Danmarks Biblioteksforening.
  • Drotner, K. et al. (red)(2011): Det interaktive museum. Samfundslitteratur 2011
  • Nielsen, J. (2010): Events i den danske oplevelsesøkonomi. Imagine/​Samfundslitteratur
Forelæsninger, holdundervisning, workshops og projektvejledning, der gennem forløbet tager hånd om de studerende projektvalg og projektarbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt