HBIB00038U Digital dannelse - medie- og informationskompetencer i netværkssamfundet

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Digital Literacy - media and Information Competences in the Network Society

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

På modulet arbejdes med den massive transformation af viden, læring og kultur som finder sted under de vilkår, der skabes af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Mediernes rolle og ændringer vil blive belyst både teoretisk og med praktiske konkretiseringer. Mere specifikt vil vi arbejde med:

  • Definitioner af digital dannelse
  • Læring, videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
  • Digital natives, digital youth
  • Digital dannelse og udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
  • Koblingsmuligheder mellem uformelle og formelle lære- og kulturprocesser
Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

 Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer
Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne
  • Brabazon, T. (2007): The University of Google. Education in the (post)Information Age. Burlington, VT: Ashgate
  • Carlsson, U. (red., 2013): Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället. Göteborg: Nordicom
  • Høyrup, H. (2012): ”Digital information og læring – tre modeller for integration”, I Høyrup, H., Nielsen, H.J. & Hjørland, N. (red.) Viden i spil – forskningsbibliotekers funktioner i forandring. Frederiksberg: Samfundslitteratur: 323-352
  • Knobel, M. & Lankshear, C. (red., 2007): A New Literacies Sampler. New York: Peter Lang
Holdundervisning med aktiv deltagelse, bl.a. gennem oplæg ved studerende. Der arbejdes aktivt med processerne i de studerendes projektarbejde. I mindre omfang kan der indgå gæste­undervisere fra kultur- og læringsinstitutioner m.v. Vejledning vil ligeledes indgå.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt