HBIB00035U Visuel kommunikation og kultur

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Visual communication

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset skal primært beskæftige sig med billeder og billedbrug i den vestlige kultur – med enkelte afstikkere til billedbrug i andre kulturer. Billeder skal forstås bredt, som alle former for visuelle udtryksformer, statiske og levende, i to eller flere dimensioner, i fast eller flydende form

Efter nærmere aftale med deltagerne i undervisningen om afgrænsning, vil den eksemplarisk beskæftige sig med:

  • Æstetiske billeder (fx i billedkunst, film, tegneserier eller på internettet)
  • Virkelighedsbilleder (i dokumentarbilleder – fx om billeder og virkelighed)
  • Faglitterære billeder (fx om visualisering, illustration og leksivisuel kommunikation)
  • Interaktive/dialogiske billeder (i digital, multimodal kommunikation)

Historisk vil kurset i brede linjer dække et tidsinterval fra hulemalerierne til film og musikvideoer; med nedslag i perioder, hvor billedbrugen i social kommunikation ændrer karakter, eller rolle. Kurset sigter på at give de studerende et dyberegående indblik i de forandringer, der gennem tiden er sket med både produktion og brug af billeder i den vestlige verden.

Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 2. semester omfatter dels projektlitteratur, dels tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS). Litteraturgrundlaget er på ca. 1600 sider i alt, fordelt med ca. 500-600 sider litteratur om projektarbejde, akademisk opgaveskrivning og metode, ca. 500 – 600 sider litteratur opgivet på temakurserne samt 300 – 400 sider litteratur i relation til de selvvalgte projekter (valgt af de studerende i samråd med vejleder).

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

Et udvalg af eksempler på den litteratur, som bredt set knytter sig til undervisningens indhold ser ud som følger:

  • Birkvig, Henrik (2001). web.design.sådan! Forlaget Grafisk Litteratur.
  • Bondebjerg, Ib (2012). Virkelighedsbilleder. Forlaget Samfundslitteratur.
  • Elkins, James. (1999). The Domain of Images. Cornell University Press.
  • Lindstrom, Martin: Buyology. (2011). Sandheder og løgne om, hvorfor vi køber. L&R Business Egmont. 2. udgave, 2. oplag.
Holdundervisning, vejledning, gruppearbejde og forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt