HBIB00034U Kulturarven og de digitale vidensrum

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural Heritage and Digital Spaces of Knowledge

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Temakurset omhandler den digitale kulturarv på Internettet, som formidles af arkiver, biblioteker og museer i et virtuelt, digitalt vidensrum. Gennem arbejdet med en række konkrete cases iværksat af bl.a. Rigsarkivet, Det Kgl. Bibliotek og Nationalmuseet undersøges og diskuteres kulturinstitutionernes digitale kultur- og informationsformidling, samt baggrunden for de forskellige initiativers iværksættelse.

Temakurset forholder sig metodisk og teoretisk til de problemstillinger, der er karakteristiske for arbejdet med konkrete arkivalier, biblioteksmaterialer og museumsgenstande.

Central metodisk litteratur, der bl.a. belyser cases inden for arkivvæsenets, kulturformidlingens og museologiens område inddrages i undervisningen. Der arbejdes også i praksis med cases, der belyser relationerne mellem formidling af og genfinding af viden inden for kulturområdet.

Der vil være mulighed for gennem casestudier, dvs. de konkrete projektarbejder, at udarbejde fx forslag til digital formidling af en fx udstilling, et arkiv og et bibliotek.

Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer

Undervisnings- og arbejdsformer
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning og oplægsseminarer. Temakurset introducerer endvidere til projektarbejde, idet den studerende i løbet af modulet trænes i den videnskabelige arbejdsform og skriveprocessen: problembeskrivelse og -formulering, metodevalg og –anvendelse, analyse og refleksion samt skriftlig formidling. De forskellige projektelementer trænes trinvis ved f.eks. øvelsesopgaver, workshops eller lignende støttepunkter. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 2. semester omfatter dels projektlitteratur, dels tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS). Litteraturgrundlaget er på ca. 1600 sider i alt, fordelt med ca. 500-600 sider litteratur om projektarbejde, akademisk opgaveskrivning og metode, ca. 500 – 600 sider litteratur opgivet på temakurserne samt 300 – 400 sider litteratur i relation til de selvvalgte projekter (valgt af de studerende i samråd med vejleder).


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Danmarks Forskningsråds årsrapport 2001 (2002). Vidensrummet mod 2025. København: Forskningsministeriet
  • Levy, Pierre (1997): Collective Intelligence. Mankind’s Emerging World in Cyberspace. Cambrigde, Massachusetts: Perseus Books.
  • Tierney, Thérèse F. (2013): The Public Space of Social Media. Connected Cultures of the Network Society. New York & London: Routledge. Hooper-Greenhill, Eilaen (1992): Museums and the shaping of knowledge. London, Routledge.
  • Tuan, Yi-Fu (1977): Space and Place. The Perspective of Experience. Mineapolis & London: University of Minnesota Press.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer, vejledning og forelæsninger. Temakurset giver en introduktion til projektarbejde samt akademisk opgaveskrivning, herunder arbejdet med problemformulering, teoretiske og metodiske problemstillinger, analysestrategier m.m. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde. En andel af vejledningstimerne er skemalagt.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt