AØKA08051U Anvendte generelle ligevægtsmodeller
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Computable General Equilibrium
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i økonomi
Kandidatuddannelsen i økonomi
Kandidatuddannelsen i økonomi
Kursusindhold
Anvendte generelle
ligevægtsmodeller er et af de konkrete redskaber som økonomer har i
deres værktøjskasse.
Populært udtrykt omtales AGL-modeller som "teori med tal på", idet modeltypen omsætter nogle af de teoretiske modeller fra bl.a. moderne makroøkonomisk teori til praktisk anvendelige computermodeller med rigtige data fra virkelighedens økonomier. Modeltypen anvendes til at vurdere makroøkonomiske og velfærdsmæssige konsekvenser af reformer af bl.a. finans-, arbejdsmarkeds-, handels-, miljø- og skattepolitik. De spiller således en fremtrædende rolle i analyser af de udfordringer, som Danmark og andre lande står over for i de kommende årtier.
Fagets ene formål er at give en oversigt over anvendelser af AGL-modeller til sådanne analyser. Fagets andet formål er af praktisk karakter, idet de studerende sættes i stand til selv at konstruere mindre generelle ligevægtsmodeller med anvendelse af GAMS-software. Endvidere gennemføres mindre AGL-analyser på egen hånd.
Populært udtrykt omtales AGL-modeller som "teori med tal på", idet modeltypen omsætter nogle af de teoretiske modeller fra bl.a. moderne makroøkonomisk teori til praktisk anvendelige computermodeller med rigtige data fra virkelighedens økonomier. Modeltypen anvendes til at vurdere makroøkonomiske og velfærdsmæssige konsekvenser af reformer af bl.a. finans-, arbejdsmarkeds-, handels-, miljø- og skattepolitik. De spiller således en fremtrædende rolle i analyser af de udfordringer, som Danmark og andre lande står over for i de kommende årtier.
Fagets ene formål er at give en oversigt over anvendelser af AGL-modeller til sådanne analyser. Fagets andet formål er af praktisk karakter, idet de studerende sættes i stand til selv at konstruere mindre generelle ligevægtsmodeller med anvendelse af GAMS-software. Endvidere gennemføres mindre AGL-analyser på egen hånd.
Målbeskrivelser
Målet for
undervisningen i faget Anvendte Generelle Ligevægtsmodeller er, at
den studerende kan
- forklare indholdet af de vigtige begreber i faget, eksempelvis generel ligevægt, kalibrering, følsomhedsanalyser, Armington-tilgang og finanspolitisk holdbarhed
- sammenfatte de vigtige elementer i fremgangsmåden, når man opbygger en AGL-model
- kritisk vurdere de centrale forudsætninger i typiske AGL-modeller
- forklare opbygningen af de AGL-modeller der berøres i pensum, deres resultater, hovedårsagerne til disse og konkrete eksempler på modellernes anvendelse i policy-sammenhæng
- redegøre for og sammenligne styrker og svagheder ved de forskellige modeller og modeltyper, der berøres i pensum
- ræsonnere, hvordan den generelle ligevægt medfører afledte virkninger af udefrakommende stød i makroøkonomiske modeller, så direkte effekter af stødet ét eller få steder i modellen får konsekvenser generelt i økonomien, fx på faktor- og varepriser, investerings- og arbejdsudbudsadfærd, finansielle markeder, opsparing, forsyningsbalance og feedback-effekter fra udland og den offentlige sektor selvstændigt programmere en enkel AGL-model i programmeringssproget GAMS og redegøre for modellens resultater
Undervisningsmateriale
Pensum
- Andersen, M. & P. Schou (2006): DREAM Documentation 2006.Kapitlet Overview. 30 sider.
- De Økonomiske Råd (2010): ”Langsigtet finanspolitisk holdbarhed”. Kapitel III i De Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2010. www.dors.dk (90 sider).
- Andersen, M. & P. Schou (2006): DREAM Documentation 2006.Kapitlet Overview. 30 sider.
- Devarajan, S. & S.
Robinson (2005): The Influence of Computable General Equilibrium
Models on Policy. Kapitel 15 i Kehoe, Srinivasan & Whalley
(eds.): Frontiers in Applied General Equilibrium Modeling,
Cambridge University Press. (27 sider).
- Nordhaus, W. (2008): A
Question of Balance. Weighing the Options on Global Warming
Policies. Chapters I-III. Yale University Press.
- Petersen, T.W. (1998):
"Introduktion til CGE-modeller".Economic Modelling Working Paper
Series 1998:3. Danmarks Statistik. (34 sider).
www.dreammodel.dk.
- Schou, P. (2009): Forskellige
funktionelle former til anvendelse i AGL-modeller.
Undervisningsnote (15 s.).
- Schou, P. (2009):
Ramsey-modellen i AGL-faget. Undervisningsnote (10
s.).
- Shoven, J. B. & J.
Whalley (1992): ”Applying General Equilibrium”, kapitel 4, 5 og
9.Siderne: 71-131, 230-255
(kursorisk). (81 sider, heraf 25 kursorisk).
- Sørensen, P. B. (2001): Tax
Coordination in the European Union: What are the Issues?Swedish Economic Policy Review 8, p.
143-95 (52 sider).
- Sørensen, P. B. (2001):
OECDTAX – A Model of Tax Policy in the OECD Economy. Technical
Working Paper, Economic Policy Research Unit, University of
Copenhagen.
http://www.econ.ku.dk/pbs(52 sider).
- De Økonomiske Råd (2010): ”Langsigtet finanspolitisk holdbarhed”. Kapitel III i De Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2010. www.dors.dk (90 sider).
Faglige forudsætninger
Mikro- og makroøkonomi
svarende til 2. og 3. årsprøve på bacheloruddannelsen. Endvidere er
det en fordel at have lyst til at arbejde med
programmering
Undervisningsform
2 timers forelæsninger og 3
timers holdundervisning i 14 uger.
Holdundervisningens formål er at træne de studerende i anvendelse af modellerne i praksis. Øvelserne sigter mod at sætte de studerende i stand til selv at udarbejde et GAMS-program - samt sætte sig ind i et allerede eksisterende program. I forelæsningerne gennemgås AGL-modellernes principielle opbygning. Heri indgår: Diskussion af forskellige modeltyper, f.eks. statiske over for dynamiske modeller. Opbygning af en model, valg af specifikke funktionsformer og disses betydning for empiriske egenskaber. Forskellige former for kalibrering (dvs. måder til at få modellen til at repræsentere data fra en virkelig økonomi). Herudover gennemgås opbygningen af nogle eksisterende AGL-modeller som anvendes til at belyse virkninger af finanspolitik, skattepolitik og miljøpolitik.
Holdundervisningens formål er at træne de studerende i anvendelse af modellerne i praksis. Øvelserne sigter mod at sætte de studerende i stand til selv at udarbejde et GAMS-program - samt sætte sig ind i et allerede eksisterende program. I forelæsningerne gennemgås AGL-modellernes principielle opbygning. Heri indgår: Diskussion af forskellige modeltyper, f.eks. statiske over for dynamiske modeller. Opbygning af en model, valg af specifikke funktionsformer og disses betydning for empiriske egenskaber. Forskellige former for kalibrering (dvs. måder til at få modellen til at repræsentere data fra en virkelig økonomi). Herudover gennemgås opbygningen af nogle eksisterende AGL-modeller som anvendes til at belyse virkninger af finanspolitik, skattepolitik og miljøpolitik.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 135
- Forelæsninger
- 28
- Øvelseshold
- 42
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen 1 (Mundtlig)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve med opsyn.Mundtlig eksamen med forberedelsestid
- Krav til indstilling til eksamen
- Fire obligatoriske opgaver skal løses tilfredsstillende (og inden for den angivne tidsfrist).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
100 % ekstern censur
- Eksamensperiode
- Opdateres umiddelbart før semesterstart
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre
at han/hun lever op til fagets
målbeskrivelse.
Eksamen 2 (Mundtlig med aflevering af
overbygningsopgave)
- Point
- 12,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve med opsyn.Mundtlig eksamen uden forberedelse, hvor eksamen vil tage udgangspunkt i overbygningsopgaven, men stadig også omhandle andre dele af pensum.
- Krav til indstilling til eksamen
- Tre obligatoriske opgaver skal løses tilfredsstillende (og inden for den angivne tidsfrist).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
100 % ekstern censur
- Eksamensperiode
- Opdateres umiddelbart før semesterstart
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre
at han/hun lever op til fagets
målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKA08051U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterår (uge 36-50)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Peter Stephensen (4-737372764368667271316e7831676e)
Undervisere
Thomas Nyvang Dalgaard
Gemt den
15-08-2013