ASTK12575U SEMINAR: Adfærdsdesign og Offentlige Beslutningsprocesser: Teorier og Metoder

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Behavioural Design and Public Decision Making: Theories and Methods

Kursusindhold

Indenfor de sidste 4-5 år har den såkaldte adfærdsøkonomi (behavioural economics) sat et markant præg på den politiske dagsorden. Feltets udvikling blev for alvor sat i gang i 2003, hvor Daniel Kahneman som den første psykolog blev tildelt Nobelprisen i økonomi. Kernen i adfærdsøkonomi er, den menneskelige beslutningsproces systematisk og forudsigeligt afviger fra antagelsen om fuld rationalitet. Dette har blandt andet en lang række implikationer for vores forståelse af, hvad der kendetegner den optimale måde at udvikle offentlig politik på. I Storbritannien har premierminister David Cameron nedsat et såkaldt Behavioural Insights Team, der under det populære navn The Nudge Unit anvender adfærdsøkonomi til øge effektiviteten og kvaliteten af den offentlige politik. Senest har præsident Obama iværksat et lignende initiativ i USA. På dette seminar ser vi via de nyeste danske og internationale cases nærmere på, hvordan teorier og metoder fra det adfærdsøkonomiske felt kan anvendes til at forbedre offentlige beslutningsprocesser og politikker. Nudging er et velkendt ord for adfærdsøkonomi i praksis, men udenfor Danmark er betegnelsen adfærdsdesign (behavioural design) ved at vinde indpas. Seminaret gør derfor brug af termen adfærdsdesign, som samtidig betoner et mere strategisk fokus end begrebet nudging. Undervejs undersøger vi blandt andet på sociale normers betydning for valgdeltagelsen ved det seneste amerikanske præsidentvalg og den britiske skattepolitik, adfærdsdesigns anvendelse af kontrolgruppetests samt en række andre aktuelle, empiriske eksempler.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive centrale begreber fra politisk adfærdsdesign
  • Analysere adfærdsdesign som redskab til at forbedre offentlige beslutningsprocesser samt politikker
  • Vurdere relevansen af adfærdsdesign som redskab til at løse udfordringer i den offentlige sektor generelt
  • Relatere adfærdsdesign til aktuelle, konkrete spørgsmål om den offentlige sektors udfordringer

Seminaret retter sig mod studerende, der i bred forstand ønsker at tilegne sig teoretisk og empirisk viden om en aktuel nytænkning af arbejdet med at forbedre såvel den offentlige beslutningsproces som de offentlige politikker. Målgruppen omfatter derfor både fremtidige fuldmægtige i centraladministrationen samt konsulenter og analytikere med relation hertil.  Seminaret vil endvidere give de studerende konkret og evidensbaseret indsigt i muligheder og begrænsninger ved adfærdsdesign som policyinstrument. Dette vil samtidig styrke de studerendes evner til fremadrettet at løse problemer med udgangspunkt i en dyb forståelse af de faktorer, som driver den faktiske adfærd hos såvel myndigheder som borgere.

Som grundbøger vil vi anvende følgende:

Shafir, Eldar (2012): The Behavioral Foundations of Public Policy, Princeton University Press, New Jersey.

Oliver, Adam (udkommer oktober 2013): Behavioural Public Policy, Cambridge University Press, Cambridge

Der vil ved semesterstart foreligge et egentligt pensum samt forslag til baggrundslitteratur og øvrig, uddybende læsning.  

Evne og interesse for arbejdet med at øge effektiviteten i og kvaliteten af den offentlige sektor ved strategisk brug af adfærdsdesign.
Seminaret vil være en kombination af forelæsninger fra underviser, mundtlige studenteroplæg, diskussion samt inddragelse af gæsteforelæsere, som teoretisk og/eller empirisk arbejder med adfærdsdesign i en samfundsvidenskabelig kontekst.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel semiaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”