ASTK12568U SEMINAR: Spindoktorens værktøjskasse. En praktisk og teoretisk indføring i strategisk politisk kommunikation

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: The toolbox of the Spin doctor

Kursusindhold

Lektion 1

Undervisningens formål, metode og gensidige forventninger. Gennemgang af undervisningsplan. Formelle krav til seminaret. Gruppeinddeling. General info. Introducerende debat.

Lektion 2

Forholdet mellem embedsmænd, ministre og særlige rådgivere. Er spindoktorer udemokratiske eller nødvendige? Bedriver embedsmænd partipolitik og har de for meget politisk magt?

Lektion 3

Spin i praksis. Kan man sætte og afspore en dagsorden? Gæsteundervisere fra kampen om folkeskolens reformperiode

Lektion 4

Samråd, skriftlige og mundtlige spørgsmål, kommissioner mv. som kommunikationsredskaber. Hvordan udnytter både regering og opposition Folketinget som basis for angreb og forsvar? 

Lektion 5

Slagsmålet om skattereformen og erhvervsuddannelsesreformen. Vurdering og debat

Lektion 6

Sådan bliver en avisartikel til. Arbejdsvilkår for den politiske journalist. Nyhedskriterier. Spinner journalister selv?

Lektion 7

Politisk kommunikation i sociale medier. Kan man sige andet og mere som politiker på Facebook end andre steder? Er sociale medier dialogmedier?

Lektion 8

Lobbyisters indflydelse på Slotsholmen og Folketinget. Der er store penge på spil når politikere og embedsmænd vælger teknisk løsning eller formulerer et skatteforslag. Hvordan søges indflydelsen forud for førstebehandlingen i folketingssalen?

Lektion 9

Valgkampe. Meningsmålinger, koordination, annoncering, ungdomsorganisationer, sociale medier, forsamlingshuse, regional dækning.

Lektion 10

Politisk kommunikation i praksis: Lav en kommunikationsstrategi. Lav en annonce. Brug de sociale medier. Lav et læserbrev. Lav en pressemeddelelse. Lav hjemmesidetekst. Lav retorikforslag til TV.

Lektion 11 og 12

Rollespil: Folketingsvalget 2015. Venstre vs. Socialdemokraterne. Brug værktøjskassen i praksis

Lektion 13

Personsager – negative campaigning og tage luften ud af dårlige historier

Lektion 14

Opgavevejledning 

Målbeskrivelser

Kritisk at analysere fordele og ulemper ved de gennemgåede kommunikationsværktøjer samt evnen til at prioritere værktøjerne i praksis ifm. seminaropgaven.

Formål
Seminaret giver en grundlæggende indsigt i de praktiske værktøjer og strategiske overvejelser anvendt i den politiske kommunikation på Christiansborg og Slotsholmen. Seminaret beskæftiger sig teoretisk - men især praktisk - med både spindoktorers, politikeres, journalisters, eksperters og lobbyisters værktøjskasser i forhold til at deltage i og påvirke den politiske dagsorden. Det styrker de analytiske evner i forhold til, hvordan den politiske dagsorden bliver skabt og hvordan den påvirker den førte politik. Seminaret er lige relevant for kommende embedsmænd, politikere og undervisere.

Trine Nebel, (2012), ”Dit omdømme på sociale medier - sådan kommunikerer du godt med din målgruppe”, Frydenlund

Gert Tinggaard Svendsen, ”Lobbyisme i EU”, 2008, Samfundslitteratur

Mads Christian Esbensen; “PUBLIC AFFAIRS - Lobbyisme i praksis”, 2007, Informations forlag

Anker Brink Lund, Ida Willig & Mark Blach-Ørsten, ”Hvor kommer nyhederne fra”, 2009, forlaget Ajour

Anne Høybye, Brit Buchave, Martin Lund, Signe Wagner (2007), ”Politisk spin”, Akademisk forlag

Betænkning 1537 (2013): Finansministeriet

James Carville, Paul Begala (2002) “Buck up, suck up.. and come back when you foul up - 12 winning secrets from the war room”, Simon & Schuster

Gitte Haslebo, Magnus Harald Haslebo (2010): ”Nye veje for journalistik - når sproget skaber virkeligheder”, Dansk Psykologisk Forlag

Jens Kristiansen (2007), ”Strategi, kampagne og valgkamp”, Gyldendals forlag

Teddy Petersen (2011), ”Skriv så det fænger”, Frydenlund

Folketingets forretningsorden: Ft.dk

Diverse artikler (oploadet på Absalon)

Bachelor i statskundskab
Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel semiaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”