ASTK12566U SEMINAR: Kvalitative studier af Politik og "Lived Experience"

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Qualitative studies of policy and "Lived experience"

Kursusindhold

Seminaret kan tages som et generelt kursus i videregående kvalitativ metode. Samtidig har kurset et begrebsligt fikspunkt i ”insider-perspektiver” og ”lived experience.” Med det udgangspunkt stilles spørgsmålet: Hvordan opleves offentlig politik konkret og praktisk blandt tilsigtede brugergrupper? De studerende udfører selv småskalastudier på politikområder, som de selv vælger.

Indholdet udgøres nærmere bestemt af:

  • En gennemgang af centrale tekster i kvalitativ metode med hovedvægt på betydningen af begreber som emic/etic-perspektiver og ”lived experience”
  • En oversigt over problemer i almindelige kvalitative dataindsamlingsmetoder som interviews og fokusgrupper
  • De studerendes erfaringer og reflektioner ved gennemførelse af egne mindre, kvalitative undersøgelser sættes dernæst i spil i forhold til metodelitteraturen. 
Målbeskrivelser
  • At den studerende får et sådant kendskab til kvalitativ metode, at man selv kan strukturere, fokusere, gennemføre, afrapportere og diskutere en kvalitativ undersøgelse
  • At den studerende opnår konkret erfaring med brugen af kvalitative metoder så som interviews
  • At den studerende formår at tilrettelægge en mindre undersøgelse, som i forhold til gængse præmisser og antagelser angående en ført politik bringer ny viden frem angående den måde, som politikken opleves på af grupper af brugere og borgere
  • At den studerende bliver i stand til at reflektere over præmisser for den praktiske førte politik og over djøferens rolle i den forbindelse


Kompetencebeskrivelse:

Seminaret giver en generel kompetence vedrørende forståelse og gennemførelse af en kvalitativ undersøgelse. Det sætter den studerende i stand til ikke blot en gennemføre en sådan, men også i stand til på en mere kompetent måde at rekvirere en kvalitativ undersøgelse og kritisk vurdere dens kvalitet og dens bidrag til forståelsen af undersøgelsesemnet. Seminaret styrker evnen til at se de principielle metodiske og politiske forhold, som manifesterer sig som praktiske problemer i en kvalitativ undersøgelse. Seminaret opøver kompetence til at se den førte politik ud fra andre perspektiver end djøferens. Faget er derfor relevant for dem, der skal udføre kvalitative undersøgelse (f.eks. konsulenter, kvalitets- og udviklingsmedarbejdere, evaluatorer, forskere) og for dem som rekvierer sådanne undersøgelser (f.eks. embedsmænd). Men faget styrker også generelt nogle refleksive potentialer hos den scient-pol-studerende i forhold til vedkommendes rolle som politikmager eller forvalter. 

Denzin og Lincoln: Handbook of Qualitative Methods. Sage.

Peter Dahler-Larsen: At fremstille kvalitative data.

Artikler. 

Et grundlæggende kendskab til kvalitativ metode på mindst bachelor-niveau. Endvidere mod og selvstændighed, da seminaret omfatter et selvstændigt styret undersøgelsesforløb.
Holdundervisning

Parallelt med en lærerstyret gennemgang af hovedproblemer i kvalitativ metode tilrettelægger de studerende (typisk i grupper) nogle mindre undersøgelser på politik-områder, som de selv vælger. Hver gruppe skriver et summary med foreløbige resultater, som fremlægges og diskuteres inden den endelige opgave skrives.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.