ASTK12554U SEMINAR: Vejen bagom de sociale medier: Metode og caseorienteret politisk kommunikation

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Behind the social media: Method and caseoriented political communication

Kursusindhold

Vi oplever i øjeblikket en revolutionerende forandring indenfor informations- og kommunikationsteknologi, hvor der opstår hele tiden nye måder at kommunikere på. Især de sociale medier har påvirket den politiske kommunikation. Det er nu muligt på få sekunder at komme ud med sine budskaber på Internettet via sin hjemmeside, Facebook- eller Twitterprofil og derved gøre sine budskaber tilgængelige for brugere hele verden over

Med udgangspunkt i teorier om medier og politisk kommunikation vil dette seminar sætte fokus på cases tilknyttet digital politisk kommunikation. Fokus vil især være på internettet, og de måder det bliver brugt på i forskellige politiske sammenhænge. Der vil blive set på borgernes og de sociale bevægelers brug af nettet. Hvordan partierne bruger nettet i valgkampe. Ligeledes vil der blive belyst forskellige interesseorganisationer og deres færden på nettet.

Der vil blive sat fokus på de begrænsninger og muligheder disse nye muligheder rummer for de politiske aktører i den demokratiske proces. For at belyse denne debat vil der blive anvendt forskelligt casemateriale af både national og international karakter. Her er det særligt de sociale medier så som Facebook, Instragram og Twitter der har interesse. Derudover vil blive lagt særligt vægt på valget af metoderne der hæfter sig til analysen af case materialet således at de analytiske evner trænes med henblik på større opgaver så som det afsluttende speciale

Jens Hoff og Anders Larsen er ansvarlige for fagets tilrettelæggelse og eksamination. Der vil være eksterne oplægsholdere på enkelte emner. Undervisningen baseres på gennemgang af emner og forskellige teoretiske tilgange. Ligeledes vil du studerende skulle arbejde med forskellige politiske cases, hvor der vil blive lagt vægt på metodevalg og diskussion. Derudover vil der være oplæg fra studerende i forbindelse med aktiv brug af Absalon.

Målbeskrivelser
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

• Redegøre for forskellige teoretiske perspektiver på informationssamfundet og internettet
• Beskrive de særlige muligheder og begrænsninger, der gør sig gældende for politisk kommunikation på internettet 
• Analysere konkrete cases ved hjælp af de gennemgåede teoretiske perspektiver 
• Forholde sig kritisk til de anvendte teoriers rækkevidde og forklaringskraft; især i forhold til analysen af de forskellige cases
• Vurdere betydningen af denne type politisk kommunikation i et bredere samfundsmæssigt og demokratisk perspektiv

Kriterier for målopfyldelse:

For at bestå seminaret kræves, at den studerende , med nogen mangler, demonstrerer at vedkommende er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret. Herudover kræves, at den studerende lever op til studieordningens bestemmelser vedrørende seminarer; dvs. afleverer de krævede skriftlige arbejder, samt deltager aktivt og på tilfredsstillende vis i undervisningen.
McLuhan, M. (2002[1964]). Understanding Media. The extensions of man. London & New York: Routledge.

Innis, H.A. (2003[1951]). The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press.

Castells, M. (1996, second edition, 2000). The Rise of the Network Society.The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. I. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell.

Finnemann. N.O. (2005). Internettet i mediehistorisk perspektiv. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Jørgensen, R. F. (2012). The Metaphors of the Net. Ph.D. afhandling. Institut for Menneskerettigheder. 

Deibert, R.J. (1997). Parchment, Printing and Hypermedia. New York: Columbia University Press. 

Hutchby, I. (2001). Conversation and Technology. From the Telephone to the Internet. Cambridge, UK: Polity Press. 

Hoff, J. & Storgaard, K. (2005)(red.). Informationsteknologi og demokratisk innovation – borgerdeltagelse, politisk kommunikation og offentlig styring. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 

Chadwick, A. (2006). Internet Politics, States, Citizens and New Communication Technologies. Oxford: Oxford University Press. 

Norris, P. (2001). Digital Divide. Civic Engagement, Information Poverty and the Internet Worldwide. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hoff, J. (2006). ”Virtual Capital? Internet Competence and Political Participation in Denmark”. Politik, Vol. 9, no.2. 

Bimber, B. (2001). “Information and Political Engagement in America: The Search for the Effects of Information Technology at the Individual level”. Political Research Quarterly, vol. 54, no. 1. 

Gibson, R.,Nixon, P. & S.Ward (2003)(eds.). Political parties and the Internet. Net gain? London & New York: Routledge. 

Kirkebæk, M.B. & Nabe-Nielsen, M. (2008). Gammel vin på nye flasker – Hvordan internettet har medvirket til forandring i de danske partiorganisationer? Speciale, Institut for Statskundskab, KU. 

Pedersen, K. & Saglie, J. (2003). ”New Technology in Aging Parties: Internet Use in Danish and Norwegian Parties. Party Politics, Vol. 11, no. 3. 

Hansen, K.M. & Pedersen, K. & Wahl-Brink, D. (2006). ”Folketingsvalget 2005 i cyberspace”. Politik, Vol. 9, no.1. 

Foreningen af Danske Interaktive Medier (2008). Internettets rolle under folketingsvalget 2007. København: Formidabel. 

Foreningen af Danske Interaktive Medier (2012). Internettets rolle under folketingsvalget 2011. København: Formidabel. (forthcoming). 

De Donk, W. Loader, B. Nixon, P. & D. Rucht (2004)(eds.). Cyberprotest. New Media, Citizens and Social Movements. London & New York; Routledge. 

De Jong et al. (2005)(eds.). Global Activism. Global Media. London: Pluto Press. 

Mathur, N. & Skelcher, C. (2007). Evaluating Democratic Performance: Methodologies for Assessing the Relationship between Network Governance and Citizens. Public Administration Review, March/April 2007.
Der forudsættes en BA i Statskundskab eller tilsvarende samt interesse for emnet. Der forudsættes ingen særlig viden om internat og sociale medier
Holdundervisning
Udbuddet er velegnet for alle, som påtænker at arbejde med politisk kommunikation i alle former for organisationer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.