ASTK12553U SEMINAR: Folketinget, Minister og Ministerier/Forvaltning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

SEMINAR: Parlament, minister and bureaucracy

Kursusindhold

Seminaret tilstræber at levere en kombination af forsknings- og praksisbaseret viden om, hvordan – i prioriteret rækkefølge - et parlament  (Folketinget), ministre og i begrænset udstrækning ministerier arbejder. I det lys kan seminaret siges at have til formål:

  • at få diskuteret politologiske og politologisk relevante analyser af Folketinget, ministerrollen  og ministerier
  • at få belyst forskellige erfaringer med, hvordan Tinget og dansk politik virker i praksis samt
  • at give deltagerne mere fortrolighed med faste og praksisnære ministervendte arbejdsformer i Folketinget som f.eks. åbne samråd,  lovforslagsbehandling, besvarelse af udvalgsspørgsmål, spørgetid mv..

Seminarets indhold er, så vidt det er muligt, søgt bygget op i temaer, som søges belyst under en teoretisk og en praktisk vinkel. Mulige temaer, som dog ikke er endeligt fastlagt endnu vil bl.a. være: Partigrupper, minoritetsregering, ministerrollen, ministre, fagudvalgene, de tværgående udvalg (Europaudvalget og Finansudvalget), fagministerier og Finansministeriet. Seminaret vil kunne godskrives som Forvaltning.

Kompetencebeskrivelse:

Hensigten er, at deltagerne efter endt seminardeltagelse vil have en viden om Folketinget og ministerrelationen, som både praktisk og teoretisk vil kunne være til nytte i forbindelse med relevant arbejde i institutioner og organisationer, herunder i centraladministrationen.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Præsentereog anvende en eller flere teoretiske tilgange og kunne analysere parlament, ministre og/eller ministerier og relationerne herimellem
  • Vurdere (kritisk) relevans, gyldighed og frugtbarhed af en eller flere af sådanne teoretiske tilgange og analyser
  • Demonstrere kendskab til Folketingets institutioner, aktører og dets vigtigste arbejds- og beslutningsformer i samspil med omgivelserne, herunder ministre og ministerier.
Der vil før undervisningsstart foreligge en endelig litteraturliste. Henrik Jensen, Partigrupperne i Folketinget, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2002, der vil fungere som en slags grundbog. Herudover vil også indgå både nyere og klassiske nationale og internationale bøger og artikler relateret til parlamentsforskning i bred forstand. Seminaret tilsigter i højere grad end vanligt at give deltagerne mulighed for at læse større, sammenhængende analyser, idet antallet af artikler i det fælles pensum vil være begrænset.

Et udkast til foreløbig litteraturliste, hvorfra litteraturuddrag vil indgå, kunne se sådan ud:

Andeweg, Rudy (2000):  ”Ministers as double agents? The delegation process between cabinets and agents”, European Journal of Political Research, (vol. 37), pp. 377-395.

Damgaard, Erik (1995): “Parliament and Government”, i Peter Esaisson & Knut Heidar (eds.): Beyond Westminster and Congress: the Nordic Experience, Columbus: Ohio State University Press, pp. 265-280 (16 sider).

Damgaard, Erik (2003): Folkets styre. Magt og ansvar i dansk politik, Århus: Aarhus Universitetsforlag (Magtudredningen) (uddrag).

Green-Pedersen, Christoffer (2010): Partier i nye tider. Den politiske dagsorden i Danmark. Århus: Aarhus Universitetsforlag (uddrag).

Henningsen, Ulla Rødgaard (1997): Minister i en malstrøm – en undersøgelse af danske ministres roller og arbejdsvilkår, København: Institut for Statskundskab (specialeafhandling), (uddrag)

Jensen, Henrik (1995): Arenaer eller aktører. En analyse af Folketingets stående udvalg, København: Samfundslitteratur, pp. 13-77 (uddrag)

 Jensen, Henrik (2002): Partigrupperne i Folketinget, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag

Jensen, Lotte (2008):  Væk fra afgrunden. Finansministeriet som økonomisk styringsakt, Odense: Syddansk Universitetsforlag (uddrag).

Laver, Michael & Kenneth A. Shepsle (1996): Making and Breaking Governments: Cabinets and Legislatures in Parliamentary Democracies, New York:  Cambridge University Press, pp. 18-58. (uddrag)

Herudover påtænkes anvendt uddrag af litteratur, der kan belyse centrale aspekter af ministerrollen og  af ministres og ministeriers arbejdsgange i forhold til Folketinget og partigrupper mv., f.eks. Flemming Hansen (2008): Politik til tiden, Sohns Forlag, og betænkning 1537 (2013),Ministre særlige rådgivere – et serviceeftersyn.

De faglige forudsætninger er de almindelige betingelser for at læse på kandidatuddannelsen. Kurset vil selvsagt være af åbenbar relevans for studerende, der har eller søger arbejde eller ’praktikophold’ i Folketinget eller i dele af ministerier, der står i tæt samspil med Folketinget.
Det er en klar forventning, at:
• deltagerne skriver en eller flere – obligatoriske eller selvvalgte – seminaropgaver,
• opponerer på andres opgaver,
• læser den opgivne litteratur på forhånd
• går aktivt i dialog med oplægsholdere,
• er aktive ved øvelser og studenteroplæg
• og i øvrigt lever op til almindelig aktivitetskrav for seminardeltagelse.
Seminaret er baseret på varierede undervisningsformer med korte forelæsninger og oplæg fra underviseren og - om muligt - med udefrakommende praktikere, heriblandt et par tidligere ministre og embedsmænd samt analytikere, og med efterfølgende dialog med seminardeltagerne. Dette vil blive suppleret med studenteroplæg, gruppeøvelser og caseanalyser fra det virkelige liv. Som en del af seminaret vil som nævnt søgt afviklet besøg i Folketinget med fokus på ministeradfærd i forhold Tinget.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”