ASTK12548U Seminar: Strategisk kommunikation: hvordan politiske organisationer sikrer deres omdømme

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: Strategic Communication: How Political Organizations Ensure their Reputation

Kursusindhold

Introduktion til seminaret

Hvorfor kører nogle oplagte vindersager helt af sporet? Mens andre får drejet tabersager til succes? Svaret handler om, hvorvidt du kan kommunikere din sag eller ej.

At få et positivt omdømme og have opinionen med sig står højt på enhver moderne leders ønskeliste. Men det er langt sværere i praksis, end det lyder.

Dette fag lærer dig, hvordan du kommunikerer strategi og politik. Faget giver et unikt indblik i politiske organisationers omdømme, hvad det betyder for dem i hverdagen, og hvordan de i praksis håndterer de strategiske udfordringer i at få det rigtige budskab ud - og forsvarer sig, når de kommer under angreb.

Men det er kun den ene halvdel. Andre fag om kommunikation handler ENTEN om PR eller om journalistik. DETTE fag lærer dig, hvad der sker lige dér, hvor de to mødes.  Du lærer, hvad der sker, når nyheden lander på journalistens bord: Hvordan arbejder journalister, hvad tænder de på, hvordan vil de have historierne serveret, hvordan vinkler de historierne – og kan man overhovedet stole på dem? Denne viden er afgørende for at kunne kommunikere sine budskaber effektivt - men alt for mange, der har kontakt med medierne, mangler den.

Vi analyserer interaktionen og den gensidige afhængighed mellem journalistik og public relations (PR) i Danmark. Hvordan kommunikerer de to parter? Hvilke regler gælder i samspillet mellem dem? Hvad er de skrevne og uskrevne regler herfor? Hvornår bryder man dem? Hvad sker der, når man gør? Og hvad er de samfundsmæssige konsekvenser af den gensidige afhængighed mellem journalistik og PR. Samspillet mellem Regeringens ministre, Folketinget og de landsdækkende nyhedsmedier udgør en central case i denne sammenhæng.

Efter kurset vil du forstå, hvordan strategisk kommunikation gribes an professionelt og i overensstemmelse med branchens etiske regelsæt. Hvordan journalister og medier forsøger at nå ind til kernen og skrælle det unødvendige fra. Hvorfor samarbejder de to parter - journalister og PR-folk - så tæt, og hvad opnår de igennem samarbejde? Hvordan håndteres en krise professionelt, når medierne ringer og vil have svar på deres spørgsmål? Hvordan sættes en politisk dagsorden effektivt i medierne?

Fokus er på, hvordan kommunikation fungerer i praksis. Og vi nøjes ikke med at vise dig det - du får selv lov at øve dig og teste, om din egen kommunikation kan tåle mosten, når den udsættes for kritisk journalistik sidst i semestret

Seminaret forventes struktureret i tre moduler med følgende overskrifter:

Introduktion til det danske medielandskab, nyhedscyklussen og omdømme.

  • Indledning til undervisningsplan, struktur og eksamensopgaver. (ST+EK)
     
  • Fra Monopolradio til den globale medielandsby - hovedlinjer i udviklingen af det danske medielandskab siden Anden Verdenskrig: institutioner, aktører og historisk udvikling. (ST)
     
  • Mediernes virkelighed - hvad der sker, når nyheden lander på journalistens bord: Hvordan arbejder journalister, hvad tænder de på, hvordan vil de have historierne serveret, hvordan vinkler de historierne - og kan man overhovedet stole på dem? (EK)
     
  • Nyhedscyklussen - sådan rejser nyhederne rundt i medierne. Og hvordan kan man påvirke historien? (EK)
     
  • Omdømme - hvorfor er det så værdifuldt, hvordan kan det måles og hvordan kan det sikres? (ST)

 

Kommunikation i praksis: hvordan griber journalister og pr-folk opgaven an i praksis?

  • Spindoktorens virkelighed - håndteringen af organisationens medierelationer og eksterne interessenter. Hvilke målgrupper er vigtige for organisationers omdømme? Hvordan sikrer man i praksis en sund kommunikation med omverden? (ST)
     
  • Sådan serverer du nyheden - og sådan bliver den modtaget (EK)
     
  • Krisejournalistik. Hvorfor journalisterne elsker en god krise – og hvad de gør med den.  Krisekommunikation – Hvordan en krise håndteres professionelt, når medierne ringer og vil have svar på deres spørgsmål? En særlig disciplin med veludbygget værktøjskasse - evt. case BP’s olielæk. (EK)
     
  • Kampen om den politiske dagsorden: Hvorfor er det så vigtigt for politikere og organisationer at sætte dagsorden? Hvordan forsøger politiske partier at sætte den politiske agenda - med cases fra de sidste 25 års politik i Folketinget - hvilken rolle spiller medier, interesseorganisationer, politikere og vælgere? (ST)

 

Jobbet som kommunikationsrådgiver i praksis – feltstudium, rollespil og praktiske opgaver.

  • Bag Borgen - et feltstudie i den praktiske virkelighed. Oplæg ved politikere, journalister og kommunikationsrådgivere. (EK)
     
  • Rollespil - Krisekommunikation i praksis (EK)
     
  • Rollespil - Krisekommunikation i praksis (EK)
     
  • Etik og kommunikation - PR-branchens akilleshæl? (ST)
     
  • Opsamling på kurset. (ST)
     
  • Afslutning og afrunding. (ST)

 

Det endelige indhold og opbygning vil blive justeret efter deltagernes interesser.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive relevante modeller indenfor kommunikation og politisk videnskab
     
  • Præsentere hvordan strategisk kommunikation gribes an professionelt og i overensstemmelse med branchens etiske regelsæt
     
  • Anvende teorier og modeller på konkrete kommunikations-problemstillinger i forskellige organisationer
     
  • Sammenligne og analysere konkrete udfordringer
     
  • Kombinere og syntetisere bidrag til den akademiske debat om forholdet mellem medierne og organisationer
     
  • Vurdere gyldigheden af de forskellige argumenter i litteraturen.
  • Grundbog: Doorley, J., & Garcia, H. F. (2011):”Reputation management: The key to successful public relations and corporate communication,” 2nd edition, New York: Routledge
     
  • Statsministeriet(2012): "Håndbog om Ministererhvervet". Håndbogen indeholder en række konkrete notater og artikler udarbejdet af forskellige ministerier om spillereglerne for ministeren (ca. 75 sider) inkl.:
     
    • Regeringsarbejdet - regeringens konkrete arbejde, relevante uddrag af forvaltningsloven og offentlighedsloven
       
    • Ministeransvar - og de særlige rådgiveres rolle og funktion
       
    • Ministerens forhold til Folketinget - spørgsmål til ministre, høringer, åbenhed og krisehåndtering etc.
       
    • Lovgivningsarbejdet – regeringsgrundlag, lovprogrammet, finansloven, og interesseorganisationernes indflydelse undervejs
       
  • Erik Damgaard (2003): "Folkets Styre", Magtudredningen, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus
     
  • Ronald D.Smith (2005): ”Strategic Planning for Public Relations,” 2nd edition, Lea Publishers, London
     
  • Øvrige artikler om strategisk kommunikation og PR

 

Seminaret er rettet mod studerende, der stiler mod at arbejde med politisk strategi og kommunikation i organisationer af enhver type - herunder konsulentbranchen. Endvidere kan kurset kombineres med litteratur/teori vedrørende dansk politik, governance og netværksstyring inden for forvaltningsområdet, samt demokrati indenfor komparativ politik området.

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab. Kendskab til dansk politik, medier og journalistik er en fordel.
Undervisningen vil bestå af både oplæg, gæsteforelæsninger, rollespil, og feltstudium, hvor de studerende får mulighed for at mødes med professionelle fra pressen og PR-bureauerne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviserne med karakter efter 7-trinsskalaen