ASTK12543U Seminar: Evaluering af Projekter

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: Evaluation of Projects

Kursusindhold

Den aktivitet i den offentlige sektor, der har innovativ karakter, er ofte tilrettelagt som projekter. Projektarbejdsformen karakteriseres idealtypisk ved midlertidighed og ved indholdsmæssig, teknologisk eller organisatorisk kompleksitet. Projektarbejdsformen er f.eks. foretrukken arbejdsform inden for så forskellige områder som organisatorisk innovation, sundhedsfremme og patientforløb.

Kompleksitet ser ud til at udgøre et grundvilkår for fornyelse, men rummer på den anden side også store udfordringer i forhold til de evalueringskrav, som gælder for projekter, hvad enten disse er formuleret som eksterne krav om kontrol eller som indgår som led i projektets interne ledelse. Gængse modeller har problemer med at håndtere kompleksiteten.

I dette fag tager vi kompleksitetsudfordringen op og sætter de praktiske opgaver ved evaluering i projekter i perspektiv i forhold til evalueringsteoriens bud på god evalueringspraksis. Teoretisk søger vi i faget det aktuelle krydspunkt mellem udviklingen i projektledelsesteori og udviklingen i evalueringsteori.

Indholdsmæssigt dækkes:

- begrebsbestemmelse af projekter og projekters problemer

- evalueringsteoriens rum

- analytiske greb i forhold til en given evalueringssituation

- evalueringsmodeller som målopfyldelsesevaluering, effektevaluering, virkningsevaluering og participatorisk evaluering

- anvendelsen af evaluering

- organisering af evalueringsarbejdet

Målbeskrivelser

Målene er, at den studerende:

- kan beskrive og analysere en evalueringssituation systematisk

- har kendskab til forskellige evalueringsmodeller til evaluering af projekter

- kan diskutere argumentere for og imod forskellige modeller og tilgange ud fra kendskab til deres styrker og svagheder

- kan ræsonnere om sammenhænge mellem situationsanalysen, valget af evalueringsmodel, organisering af evaluering og evalueringens anvendelse

- kan perspektivere brugen af evaluering i forhold til den større samfundsmæssige sammenhæng, den indgår i

-  kan reflektere kritisk over evalueringspraksis i en given situation, herunder over den studerendes eget forslag til løsning af en evalueringsopgave

Kompetencebeskrivelse
Faget styrker den studerendes evne til at løse evalueringsopgaver i den offentlige sektor med særligt henblik på den kompleksitet, der knytter sig til projektarbejdsformen. Faget styrker også den studerendes evne til at analysere og diskutere evalueringspraksis i bredere forstand som led i den offentlige sektors opgaveløsning. Det er for eksempel relevant, hvis man skal tilrettelægge projekter, rekvirere evaluering eller vurdere evalueringsinformation tilvejebragt af andre.

Peter Dahler-Larsen: Evaluering af Projekter - og andre ting, som ikke er ting (Syddansk Universitetsforlag 2013).

I. Shaw, J. Greene, M. Mark: Handbook of Evaluation. Sage 2006.
 
Endvidere artikler.
En bacheloruddannelse i samfundsvidenskab.
Kendskab til organisatoriske, forvaltningsmæssige og styringsmæssige problemstillinger er en fordel. Det samme er kendskab til samfundsvidenskabelig metode.
Forelæsninger. Diskussioner. Cases. Der bliver et aktivt samspil mellem teori og praksis. De studerende udfordres ved en hyppig brug af korte, praktiske cases (”vignetter”), hvor vi eksemplificerer, afprøver og finder begrænsningerne i de gennemgående analyseredskaber og modeller.

Den enkelte studerende forventes at deltage aktivt i den pædagogiske form, der er planlagt i den enkelte time, herunder at man har forberedt sit svar på caseopgave(r).
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”