ASTK12542U Seminar: Den Offentlige Sektors Psykologi: Teorier og Metoder

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: The Psychology of the Public Sector: Theories and Methods

Kursusindhold
Psykologiske teorier og metoder går pt. deres sejrsgang indenfor statskundskaben. I faget stiller vi skarpt på, hvordan teorier og metoder fra politisk-psykologisk forskning kan hjælpe os til at analysere attituder og adfærd i studiet af den offentlige sektor og offentlig politik. Psykologisk forskning er rig på teoretiske eksempler på simple beslutningsregler og systematiske fejlslutninger, som præger individers holdningsdannelse og adfærd. Mange af disse mekanisme har konsekvenser for vores forståelse af den offentlige sektor og offentlige politikker. Kombinationen af psykologiske teorier og studiet af den offentlige sektor fører ofte til overraskende og provokerende resultater. I fagets første del præsenteres forskellige kausale metoder til at forstå attitude- og adfærdsforandringer i den offentlige sektor. Herefter vil vi fokusere på centrale begreber fra den politiske psykologi og deres anvendelse til at forstå specifikke empiriske problemer i den offentlige sektor. Vi ser f.eks. på udformningen af skattepolitik, effekterne af resultatmålinger på ansatte og borgere, budgetter mv. Litteraturen består af kapitler fra udvalgte bøger samt den nyeste forskning fra de bedste internationale tidsskrifter.

Tentativ oversigt over undervisningsgangene:

  1. Introduktion: Genveje og fejlslutninger i beslutningstagning.
  2. Guldstandarden: Eksperimentelle metoder i studiet af attituder og adfærd.
  3. Sølvstandarden: Naturlige eksperimentelle metoder i studiet af attituder og adfærd.
  4. Framingeffekter og offentlig politik.
  5. Anchoring og skoleranglister
  6. Negativity bias og resultatmålinger.
  7. Tal, genveje og skatter.
  8. Ekspertvurderinger?
  9. Referencepunkter og servicetilfredshed.
  10. Synlighed og usynlighed i offentlig politik.
  11. Budgetter.
  12. Afrunding og diskussion.
Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive centrale begreber fra politisk psykologi
     
  • Identificere og sammenligne forskellige kausale metoder til psykologiske studier af attitude- og adfærdsforandringer
     
  • Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige præsenterede metoder og teorier
     
  • Vurdere relevansen af de forskellige metoder og teorier til at forstå konkrete problemer i den offentlige sektor
     
  • Relatere de præsenterede teorier til aktuelle spørgsmål omkring den offentlige sektor
 
Kompetencebeskrivelse

Seminaret er velegnet til studerende, der ønsker at analysere og forbedre den offentlige sektor og offentlige politikker. Dette indbefatter konsulenter, fuldmægtige i centraladministration eller analytikere i tænketanke og interesseorganisationer. Seminaret vil give deltagerne konkrete teoretiske og metodiske færdigheder, som vil forbedre deres evne til at forstå og løse problemer i relation til den offentlige sektor. Forhåbentlig vil de studerende også blive mere bevidst om psykologiske mekanismer, der påvirker deres egne attituder og adfærd i professionelle sammenhænge.

Eksempler på litteratur, der vil indgå i faget:

Bowman, N. A. and M. N. Bastedo (2009). Getting on the front page: Organizational reputation, status signals, and the impact of US News and World Report on student decisions. Research in Higher Education, 50 (5), 415-436.

Danziger, S., Levav, J., and Avnaim-Pesso, L. (2011). Extraneous factors in judicial decisions. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 6889-6892.

Freedman, D. A. (1991). Statistical Models and Shoe Leather. Sociological Methodology, 21, 291-313.

Hastings, J. S. and J. M. Weinstein (2008, November). Information, School Choice, and Academic Achievement: Evidence from Two Experiments. The Quarterly Journal of Economics, 123 (4), 1373-1414.

Johnsen, A. (2012). Why Does Poor Performance Get So Much Attention in Public Policy? Financial Accountability & Management, 28 (2), 121-142.

Jones, B. D. (1999). Bounded rationality. Annual Review of Political Science, 2 (1), 297-321.

Kahneman, D. (2003). A perspective on judgment and choice: Mapping bounded rationality. American psychologist, 58 (9), 697-720.

Olsen, A. L. (2013). The politics of digits: evidence of odd taxation. Public Choice, 154 (1-2), 59-73.

Pope, Devin and Uri Simonsohn. Round Numbers as Goals: Evidence from Baseball, SAT Takers, and the Lab. Psychological Science (2011), 22(1), 71-79.

Robinson, G., J. E. McNulty, and J. S. Krasno (2009). Observing the Counterfactual? The Search for Political Experiments in Nature. Political Analysis, 17 (4), 341-357.

Bestået metode 2 og national forvaltning på BA-uddannelsen. Evne og interesse for at læse videnskabelige tekster om kvantitative metoder og den offentlige sektor.
Seminaret vil være en kombination af forelæsninger fra underviser, mundtlige studenteroplæg, diskussion samt eventuelt inddragelse af gæsteforelæsere.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”